2021-12-30 10:13Pressmeddelande

2021: TikTok-trender, pandemi och fraktkris

Robotdammsugare, spelkonsoler och superviralt smink. Så här summerar PriceRunner 2021, ett år präglat av ett ständigt förändrat pandemiläge, sociala medie-trender och komponentbrist.

Början av 2021 kantades av stränga restriktioner över hela landet, där restauranger och krogar fick stänga dörrarna redan klockan 20 och många jobbade hemifrån på heltid.

I januari upplevde vi en av de snörikaste vintrarna på länge på många håll i landet, vilket ledde till ett uppsving i popularitet för snökastare. Högst upp på listan över populära produkter var sprillans nya Playstation 5, som lanserades bara några månader tidigare och som ytterst få vid den här tidpunkten lyckats lägga vantarna på.

Virala klipp ledde till oförutsägbara, specifika trender

Under pandemin upptäckte många sociala medie-appen TikTok, en plattform som skulle få stor påverkan på köptrender under hela året. Det räcker med att ett klipp med en specifik produkt ska få stor spridning för att produkten inom kort ska vara slutsåld på alla håll. Det här har framför allt synts inom segment som hudvård och smink.

Ett exempel på en sådan är Maybellines mascara Lash Sensational Sky High, den näst populäraste produkten bland svenskarna under årets början, som seglade upp på topplistan efter ett viralt klipp på TikTok. Ett ögonfransförlängande serum från Xlash och en ögonkräm från Peter Thomas Roth är andra exempel på produkter som trendat efter att klipp med produkten har slagit igenom året.

I mars smälte snön bort och elcyklarna dök upp på topplistorna för första gången under 2021. Även badtunnor och massagepistoler ökade i popularitet i samband med vårens intågande.

Den 23:e mars fastnade skeppet Ever Given på tvären i Suez-kanalen, och blockerade leveranser på väg över hela världen. Här passerar i vanliga fall last som motsvarar cirka en tiondel av världens handel volymmässigt.

Grundstötningen beräknades kosta 80 miljarder kronor om dagen, och bidrog till en redan ansträngd global fraktsituation till följd av pandemin. Logistikproblemen tillsammans med brist på komponenter slog hårt mot många segment under 2021.

Väntans tider för gamers

Både Playstation 5 och Xbox Series X återkommer på topplistorna genom året. Detta trots att många spelfantaster menar att de världsomvälvande nya titlarna än så länge lyser med sin frånvaro till den nya generationens konsoler.

Populäraste produkter 2021

Anledningen till att de nya spelkonsolerna ändå fortsatt är bland de mest populära produkterna beror på att butikerna har haft svårt att möta efterfrågan på konsolerna till följd av inte bara leveranskris, utan även en komponentbrist som slagit hårt speciellt mot tekniksegmentet.

Gamers har helt enkelt inte lyckats få tag i sina nya konsoler, och med lanseringsdatum för populära titlar som Horizon: Forbidden West och God of War som kommer allt närmare har efterfrågan knappast minskat.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Det var inte bara konsolspelare som drabbades av halvledarbristen. Under året har även pc-användare vittnat om svårigheter att få tag i komponenter till sina byggen, vilket har lett till att priset på till exempel grafikkort ökat dramatiskt under året.

Prisutveckling grafikkort 2021

 

Året när robotdammsugaren äntligen slog igenom

Om handsprit var den stora trenden under 2020 var spelkonsolerna helt klart den mest eftertraktade produkten 2021. Men de får sällskap av en annan teknikpryl: Robotdammsugaren. 2021 var året när svenskarna blev som galna i självgående, uppkopplade golvdammsugare. Här är det framför allt de lite mer exklusivare modellerna från Irobot och Roborock som ligger i topp.

Det är inte konstigt att robotdammsugare slår igenom i år. De har gått från att mest vara en rolig gimmick till en riktigt välfungerande produkt. De populäraste modellerna kommer med inbyggd moppfunktion, och kan med hjälp av maskininlärning identifiera hinder de stöter på” säger Evelina Galli.

När vädret blev varmare fick däremot både robotdammsugare och spelkonsoler erkänna sig besegrade av grillar och robotgräsklippare. I juni nådde vi rekordtemperaturer runt om hela landet, och den mest sålda produkten under årets andra kvartal är inget annat än en luftkonditionering från Electrolux.

Under hösten seglade digitalboxar upp på topplistorna, till följd av att marknätet migrerade till en ny standard under oktober. Det här gjorde att många gamla boxar blev förlegade och tvingade tv-tittare runt om i landet att uppgradera sin utrustning.

Med vintern kom årets stora shoppinghögtid Black Friday, som i år hos många e-handlare expanderades till en Black Week-kampanj som pågick under hela veckan. För konsumenterna sänktes priserna i snitt i samma utsträckning som under fjolårets Black Friday, med flera riktigt bra fynd att hitta inom utvalda kategorier.

Men för e-handlarna, som i PriceRunners undersökning E-handlarindex svarade att de förväntade sig tillväxt under årets Black Week, blev shoppinghögtiden på flera håll någonting av en besvikelse. Med rekordåret 2020 att jämföra sig emot och lättade restriktioner som gjorde att många valde att lägga pengar på annat än internetshopping, uteblev helt enkelt den shoppingbonanza som behövts för tillväxt.

Covid-test mer poppis än spelkonsoler under julhandeln

Högst upp på svenskarnas julklappslista fanns upplevelser, presentkort och böcker, men under december trendade någonting helt annat. Medan julhandeln påbörjades började också Omicron-varianten av Corona-viruset spridas i oroväckande takt på många håll i världen.

I mitten av december införde regeringen nya rekommendationer i syfte att minska smittspridningen, och genast ökade intresset för så kallade antigen-test, som snabbt ger svar om en person har pågående Covid-smitta.

Graf intresse hälsovårdsprodukter

Intresse för hälsovårdsprodukter under slutet av året veckovis.

Från slutet av november till sista veckorna i december har intresset för hälsovårdsprodukter som antigen-test och termometrar ökat med 240 procent. Under slutet av december har antigen-test mitt under julhandeln puttat ner Playstation 5 från förstaplatsen som populäraste produkt.


Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.

Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli