2021-12-28 10:23Pressmeddelande

Mellandagsrean: Här är största kapen just nu – och fällorna att se upp för

Mellandagsrea

Julafton är förbi och det är dags för en av våra äldsta shoppingtraditioner: Mellandagsrean! Hur ser egentligen läget ut bland svenska e-handlare? PriceRunner kartlägger bästa fynden under årets sista rea, och var bluffarna gömmer sig.

Julmaten är uppäten och klapparna uppackade, och så här dagarna innan nyår är det många som tänker passa på att utnyttja sina presentkort och julklappspengar till att hitta ett fynd på mellandagsrean. Hur ser utsikterna ut för potentiella kap i år hos e-handlarna?

Under de senaste åren har PriceRunner kartlagt hur mycket priserna på de populäraste produkterna har gått ner under mellandagarna. I fjol hade priserna mitt under rean, den 27 december, sänkts i snitt med 0,9 procent.

I år är prissänkningarna över lag ännu mer blygsamma. I skrivande stund ligger priserna i PriceRunners analys på nästan identiska nivåer mot i augusti i år, och bara 13,3 procent av priserna är nedsatta jämfört med föregående vecka.

Prissänkningar mellandagsrea

Inom vissa kategorier går det däremot att göra ett bra fynd. Bland segmenten med störst prissänkningar i snitt hittar vi barnkläder, väderstationer och hemtextil. För den som tänkt börja året med att uppfylla ett nyårslöfte att börja träna mer har sportutrustning i snitt gått ner med 8,8 procent sedan i somras.

”De största prissänkningarna sker i regel tyvärr inte på de nyaste prylarna eller produkter med hög efterfrågan, utan de stora fynden kan i stället oftast göras på fjolårets modeller” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Långt ifrån alla produkter blir billigare efter jul. Sexleksaker, utemöbler och cykeltillbehör tillhör några av produktkategorierna där priset i stället i snitt höjts sedan sommaren.

Prisökning mellandagsrea

Black Friday tar över

Faktum är att mellandagsrean, trots sina många år på nacken, inte innehar förstaplatsen svenskarnas största shoppinghögtid. I en YouGov-undersökning som gjordes under hösten på 1 004 svenskar över 18 år svarade enbart 12 procent att mellandagsrean var den kampanj under vintern som de planerade att spendera mest under. Det kan jämföras med att 28 procent på samma fråga svarade Black Friday.

Trots att intresset är klart större för Black Friday, handlas det friskt under mellandagsrean i år. Många av produkterna som svenskarna är mest intresserade av i år är inom teknik och hemelektronik, såsom tv-apparater, mobiltelefoner och köksapparater, men även skor och leksaker hamnar högt upp på topplistan.

Populara produkter mellandagsrean

Den överlägset mest populära produkten faller däremot inte in under någon av dessa kategorier. Den med god marginal mest köpta produkten just nu är istället ett antigentest för Covid 19.

Dessa test har fått en explosionsökad efterfrågan efter rapporterna om ökad spridning av Omicron-varianten i Sverige och resten av världen, då det låter privatpersoner testa om de har en pågående Covid-infektion och få svar inom några minuter.

Nästan var tredje rea är en bluff

Vad kan man som konsument se till att hålla utkik för för att göra bästa kapen under mellandagsrean? För det första handlar det förstås om att dubbelkolla om ett erbjudande verkligen är en bra deal. Här gäller det att hålla koll på prishistoriken för att se till att inte bli lurad.

”Gå gärna tillbaka flera månader, om möjligt ett helt år, och se hur priset har förändrats. Många återförsäljare överdriver hur stor prissänkningen är genom att jämföra med rekommenderat pris, som varan i verkligheten inte sålts för i butik sedan den lanserades” säger Evelina Galli.

Andelen falska prissänkningar, det vill säga priser som höjts efter sommaren för att sedan sänkas i samband med reaperioden, ligger på 32,6 procent under årets mellandagsrea, det vill säga nästan en tredjedel. Det här går i linje med hur läget såg ut under fjolårets mellandagsrea enligt PriceRunners analys.

Om YouGov-undersökningen

YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet är genomförd mellan 5 och 7 november 2021 på uppdrag av PriceRunner. 1 004 personer intervjuades via internet, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

Om PriceRunners prisanalys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår 40 900 av de populäraste produkterna i Sverige i årets analys.

Ämnen: Rea

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.