2023-01-11 08:29Pressmeddelande

2022 i siffror: Prepping, energispar och 00-tal

PriceRunner summerar förra årets stora e-handelstrender.

Året 2022 präglades av ett föränderligt världsläge som påverkade allas vardag, och därmed även hur vi handlade på nätet. Det kanske känns långt bort nu, men så sent som under början av året rådde återigen restriktioner i landet och hemtester för Covid-19 och termometrar utgjorde därför många av storsäljarna.

Ett par månader senare utbröt krig i Ukraina, och krisberedskap var ordet på allas läppar. Samtidigt som intresset för produkter som stormkök, vattenfilter, och jod-tabletter ökade var den mest klickade produkten i mars med god marginal en vevradio.

Dyra spelburkar

Efter år av pandemi som lett till frakt- och komponentkris internationellt var 2022 året flera återförsäljare för första gången hade produkter i lager inom flera segment där hyllorna tidigare stått tomma. Senare under året lanserade Nvidia med sina efterlängtade flaggskeppsgrafikkort i 40-serien.

Vi har sett hur många datorkomponenter trendat under hösten, så det är nog inte allt för långsökt att dra slutsatsen att gamers passat på att uppdatera hela sitt bygge i samband med att de knipt ett nytt grafikkort” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Någon billig hobby är datorbyggandet dock inte. Flera komponenter tillhör de segment som ökat mest i pris sedan förra året.

Med hösten och kylan kom och även larmen om skyhöga elpriser. Robotgräsklippare och vattenleksaker byttes därför ut mot pellets och värmeloggs på topplistan.

Många av köptrenderna under hösten kan härledas till svenskarnas försök att hålla elpriserna nere. Både pellets och kaminer finns med på topplistan över produkter där intresset ökat explosionsartat, så det verkar som om många konsumenter kikar på alternativa sätt att hålla sig varma.” säger Evelina Galli.

Y2K, skönhetskalendrar och köksmaskiner på önskelistan

Allteftersom vädret blev svalare var det dags att även hålla fötterna varma. I november blev det tydligt att vinterns storsäljare var de välkända Uggs-skorna. Dessa fluffiga skor var inte den enda trenden som visade på viss nostalgi för 2000-talet under årets kallare månader. Lavalampor och jojos seglade också upp på topplistan under samma period.

I november stod det även klart att hur vi helst tillbringade vintern var genom lucköppning, och inte med vilka kalendrar som helst. Intresset för sminkkalendrar ökade med 128 procent, och hudvårdskalendrar med hela 177 procent.

Under jul var det ett segment som stod ut utöver det vanliga: Köksmaskiner. Smörgåsgrillar, bakmaskiner och våffeljärn är alla segment som vi hade betydligt mer intresse av under förra årets julhandel än tidigare.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.