2022-12-14 07:00Pressmeddelande

Prylfest under Black Friday 2022

Mobiltlefoner, surfplattor och datorkomponenter blev storsäljarna under årets stora shoppinghögtid.

Under fredagen slog Black Friday in, och intresset visade sig vara ännu större under årets reafest än under fjolåret. Siffror från Klarna visar hur nätshoppingen ökade 6 procent under Black Friday jämfört mot föregående år.

Hälften av svenskarna uppgav under hösten att de planerade att köpa julklappar under Black Friday, så det är inte allt för långsökt att tänka att många inköp under gårdagen hamnar under julgranen i år” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Enligt en undersökning gjord av YouGov på uppdrag av PriceRunner svarade majoriteten av svenskar, som ändrat sina konsumtionsvanor den senaste tiden för att spara pengar, att ett sätt de gör det är genom att just ta del av rabatter för att köpa fler produkter på nedsatt pris.

Äntligen produkter tillbaka i lager

Svenskarnas topplista över mest köpta produkter under Black Friday domineras av hemelektronik och teknik som mobiltelefoner, surfplattor och spelkonsoler.

Bland de kategorier som ökat i intresse mest i jämförelse mot förra året finns dock betydlig mer nischade inslag, såsom datorkomponenter.

Efter år av halvledarbrist där pc-gamers tvingats betala ockerpriser för sin gaming-pc, om ens komponenterna funnits i lager, är det säkert många gamers i stugorna som passade på att klicka hem uppgraderingar till sin spelburk” säger Evelina Galli.

En av kategorierna som lyser med sin frånvaro på topplistorna i år är TV, där intresset tvärtom gått ner med 34 procent mot föregående år.

Stora skillnader mellan segmenten

Under förra årets Black Friday ekade många hyllor inom populära teknikkategorier tomma, men i år är det helt andra kategorier som lider av lågt lagersaldo.

Precis som tidigare år fortsatte kampanjerna över helgen, om än i mindre utsträckning. Andelen prissänkta varor hade gått från 18 procent till 14 under lördagen. Under måndagsmorgonen är endast 9 procent kvar enligt PriceRunners kartläggning.

Hur stor prisförändringarna är skiljer sig stort mellan olika segment. Störst prissänkning just nu har prylar och gadgets, tätt följt av kontaktlinser och köksknivar.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår drygt 43 000 erbjudanden i årets analys.

Om YouGov-undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av PriceRunner. Under perioden 21 - 24 oktober 2022 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.