2022-11-25 07:42Pressmeddelande

Black Friday 2022: Trenderna under årets reafest – och fällorna att se upp för

Black Friday 2022

Efter en intensiv vecka där erbjudanden duggat tätt är årets shoppinghögtid äntligen här. PriceRunner kartlägger var de riktiga prissänkningarna finns - och vilka kategorier att akta sig för.

Precis som många experter redan siat under hösten sparade e-handlarna inte på krutet under Black Friday. Totalt hade 18 procent av priserna som PriceRunner kartlägger blivit nedsatta under fredagen, i snitt med 18 procent. Förra året var fler priser nedsatta (23 %) men i snitt var rean densamma under 2021.

Alla kategorier har dock inte  ett lägre pris under reafesten, inom flera segment har tvärtom snittpriset höjts.

Antalet falska prissänkningar, det vill säga där priset först höjts under hösten innan de sedan sänkts under rean, ligger under fredagsmorgonen på 28 procent. Det kan jämföras med förra året när antalet bluffreor låg på 25 procent.

“Självklart hade man önskat att det nya konsumentskyddet skulle gjort att andelen var lägre i år, men efter en höst där många återförsäljare tvingats höja priset på sina produkter är det ganska väntat att andelen falska prissänkningar ligger på något högre nivåer än förra året.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Prylfest i svenska hushållen

Vad vill då svenskarna köpa på Black Friday? PriceRunners statistik visar att teknikprylarna, precis som förra året, ligger i topp. Utöver surfplattor och mobiltelefoner finns här även robotdammsugare, eltandborstar och smarta högtalare. Sonys senaste spelkonsol Playstation 5 finns även med på listan, trots att lägsta priset under fredagen ligger på 7 000 kronor, vilket är 310 kronor högre än rekommenderat pris.

“Det är sällan senaste generationens prylar kommer på någon större rea, speciellt produkter som Playstation 5 som redan är otroligt eftertraktad. För den som kan tänka sig fjolårets flaggskepp inom segment som TV, mobiltelefoner och hörlurar finns däremot riktigt bra erbjudanden att hitta” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

“Det är viktigt att komma ihåg att äldre produkter i regel inte stödjer operativsystemupdateringar lika länge, och oftast inte har samma funktionalitet som senare versioner. Om du misstänker att du kommer tröttna på en produkt eller känna behov att uppgradera den inom kort tid är det inte ett billigt köp i längden.”

För den som däremot köpt eller redan äger en PS5:a finns goda nyheter då spel till konsolen är bland de kategorier har störst prissänkning under fredagen, i jämförelse med i somras.

“Som alltid under Black Friday finns det även i år fynd att hitta, men tillika många bluffar att se upp för. Som alltid gäller det att försöka hålla huvudet kallt och inte dras med i den köphets som lätt uppstår, och bara köpa sånt du faktiskt har användning för. Att köpa något enbart för att det är billigt är varken ekonomiskt eller hållbart i längden.” säger Evelina Galli.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår drygt 43 000 erbjudanden i årets analys.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.