2022-11-11 09:30Pressmeddelande

Bluffreorna fortsätter: Var femte e-handlare har inte koll på nya konsumentskyddet

Singles Day

Trots ett sprillans nytt moderniserat konsumentskydd visar siffror från PriceRunner att andelen bluffreor är lika stor som i fjol.

November är här och ordet på allas läppar är Black Friday, årets stora reafest. Men innan denna shoppinghögtid har flera återförsäljare tjuvstartat genom att hoppa på den i Sverige något mindre kända dagen Singles Day, som infaller den 11 november varje år.

PriceRunner håller kontinuerligt under hösten koll på hur priserna på nätet förändras för att kunna vägleda konsumenter till sina bästa köp. Bland annat kartläggs i vilken utsträckning butiker höjer priset på sina produkter under hösten för att sedan sänka priset i samband med årets kampanjer. Den här typen av strategi som kan användas för att få en prissänkning att verka större än den faktiskt är.

Förra året kunde PriceRunner avslöja att var tredje prissänkning under Singles Day var en så kallad bluffrea. Under morgonen kan vi konstatera att andelen falska prissänkningar är lika stor i år som förra året, där PriceRunners kartläggning visar att andelen i skrivande stund ligger på 33 procent. De kategorier där flest rabatter kan kategoriseras som en falsk rea är elverktyg, elartiklar och hemlarm.

Drygt en av tio korrigerar sin Black Friday-strategi

Att den här typen av strategi används har inte gått konsumenterna förbi. 59 procent av svenskarna svarar i en nyligen genomförd YouGov-undersökning att de sällan eller aldrig litar på att ett erbjudande de ser under Black Friday är en genuin prissänkning.

Men årets Singles Day skiljer sig från tidigare år. Sedan första september råder nämligen ett moderniserat konsumentskydd i Sverige, som innebär att e-handlarna måste vara transparenta med prisförändringar inom loppet av en månad. 

I PriceRunners kvartalsvisa undersökning e-handlarindex där e-handlarna själva får svara på ett antal aktuella frågor uppger 13% att de kommer korrigera sin Black Friday-kampanj till följd av moderniserade konsumentskyddet. Samtidigt svarar 19 procent att de inte är insatta i vad den nya lagstiftningen innebär.

Om Singles Day är en indikation på hur årets Black Friday kommer bli kan vi konstatera att läget ser oförändrat ut, och att konsumenterna kommer fortsatt behöva ha ögonen med sig under årets stora shoppinghögtider.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Nästan hälften av e-handlarna, 46 procent, svarar på samma fråga att det moderniserade konsumentskyddet inte kommer påverka deras kampanj.

Köpläge för hifi-fantasten

Trots att bluffreorna duggar tätt finns det även rabatter att ta del av för den som har ögonen med sig. De kategorier med störst reor just nu är TV, hemmabio och soundbars och batterier.

Om man vet vad man ska titta efter finns det absolut kap ute att ta del av. Vårt bästa tips är alltid att göra en lista på vilka produkter man kan tänka sig passa på att köpa till rabatterat pris i förhand, för att undvika att dras med i köphetsen och köpa sådant man inte behöver.” säger Evelina Galli.

Men allt blir inte billigare under singlarnas dag, inom vissa kategorier har priset tvärtom gått upp. De kategorier med störst prisökningar just nu är kontorsprogram, datormöss och moderkort.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår drygt 43 000 erbjudanden i årets analys.

Om E-handlarindex

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners 7 400 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen tredje kvartalet 2022

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22 september-2 oktober 2022 har sammanlagt 113 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige.

Den andra YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet är genomförd av under perioden 21 - 24 oktober 2022 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år.



Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50