2022-11-08 07:00Pressmeddelande

PriceRunners E-handlarindex visar: Handeln optimistisk inför Black Friday

E-handlarindex Q3 2022

Årets stora reafest är bara några veckor bort. I PriceRunners senaste undersökning uttalar sig Sveriges e-handlare om Black Friday.

I PriceRunners kvartalsvisa undersökning E-handlarindex får e-handlare från hela landet svara på ett antal frågor kring sin verksamhet. Här följer vi utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet, hur det ser ut i dagslägen och hur de bedömer att försäljningen kommer utvecklas framöver.

Under årets tredje kvartal hamnar e-handlarindex på 51,27, det vill säga marginellt lägre än tidigare men fortsatt på samma nivå som de senaste två kvartalen under 2022.

Mikael Lindahl, VD PriceRunner

Mikael Lindahl, VD PriceRunner

Vi ska komma ihåg att vi tidigare sett relativt höga siffror, där pandemin och restriktioner ledde till att e-handeln växte ovanligt mycket under ett par år” säger Mikael Lindahl, vd för PriceRunner.

Bättre förutsättningar inför årets reahögtider

I E-handlarindex får e-handlare även ta ställning till ett antal aktuella frågor. Inför årets sista månader är såklart ordet på allas läppar vinterns stora shoppinghögtid: Black Friday.

De senaste åren har kantats med idel leveransproblem och komponentbrist som slagit hårt mot tillgången inom många segment. Inför fjolårets Black Friday uppgav 35 procent av e-handlare att de drabbats av uteblivna leveranser till följd av på halvledarbrist, varav 43 procent svarade att de  korrigerade sin Black Friday-strategi till följd av den.

I år ser dock situationen ut att äntligen ha förändrats. Över en fjärdedel av e-handlarna svarar att de har ovanligt stort överskott av produkter i lager efter årets tredje kvartal,  och bara 6 procent uppger att de har svårt att möta efterfrågan.

 Vad vi ser är att det är lite av en ’perfect storm’ som är på väg att gå över. Från att komponentbrist och fraktkris som slagit hårt mot e-handlarna börjar man nu komma på banan igen. Med bättre förutsättningar för e-handlarna att möta efterfrågan kan det här potentiellt bli en betydligt bättre Black Friday för konsumenten än vad vi upplevde förra året” säger Mikael Lindahl.

Fortsatt stort intresse för Black Friday

Trots ökad inflation och energikostnad är det många e-handlare som är optimistiska inför årets stora Black Friday. 37 procent av de svarande i E-handlarindex tror på ökad tillväxt under reaperioden, jämfört med samma tid förra året.

Sandra Gadd

Sandra Gadd, CFO Boozt

Sandra Gadd, CFO på Boozt, tror också det finns potential för en bra Black Friday för såväl konsumenter som e-handlare. 

 Vi tror att e-handeln står starkt i kampen om kunder under årets sista månader, som förmodligen kommer präglas av större rabatter än vanligt på grund av högre lagernivåer hos både fysiska återförsäljare och på nätet.”

Även intresset från konsumenterna är fortsatt stort. Enligt en nyligen genomförd YouGov undersökning svarar 44 procent av svenskarna att de planerar att delta i Black Friday-rean i någon utsträckning, vilket är något fler än förra året där 42 procent av konsumenterna svarade ja på samma fråga. 

Sandra Gadd instämmer i att intresset för shoppinghögtiden är fortsatt stark.

Black Friday är fortfarande årets största handelsdag och vi ser ingen märkbar förändring i intresset från konsumenter de senaste åren.”

Om E-handlarindex

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners 7 400 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen tredje kvartalet 2022

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22 september-2 oktober 2022 har sammanlagt 113 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige.

Den andra YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet är genomförd av under perioden 21 - 24 oktober 2022 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år.


Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50