2022-08-16 07:00Pressmeddelande

Fortsatt kämpigt för Sveriges e-handlare

E-handlarindex Q2 2022

Efter en vinter och vår kantad av höga energipriser, krig och inflation stagnerar det tidigare raset i Pricerunners E-handlarindex och vänder försiktigt uppåt. Men många av orosmolnen återstår för Sveriges e-handlare.

Det har varit ett minst sagt turbulent halvår för e-handelsbranschen. Många företag har tvingats varna om minskae intäkter, såväl internationellt som i Sverige.

E-handlarindex Q2 2022

I PriceRunners kvartalsvisa undersökning E-handlarindex får e-handlare från hela landet svara på ett antal frågor kring sin verksamhet och ta ställning till aktuella frågor.

Under årets andra kvartal vänder för första gången sedan Q3 2021 trenden uppåt, från 52,15 under första kvartalet 2022 till 52,77. Även om index i stort visar en liten uppgång sedan årets första kvartal, är det på en fortsatt låg nivå historiskt sett.

Färre än var tionde e-handlare väl förberedda på inflationen

Rubriker om en höjda räntor, dyra elpriser och en skenande inflation har florerat i medierna sedan länge, ändå svarar bara 8 procent av e-handlarna att de var väl förberedda på hur deras verksamhet skulle påverkas av den rådande marknadssituationen.

Nästan en tredjedel svarar att de påverkats mer än vad de kunnat förutse, och en fjärdedel svarar att även om de var beredda har de inte kunnat korrigera sin verksamhet i den utsträckning de hade velat.

Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment. Hemelektronik och teknik, som redan drabbats av komponentbrist till följd av pandemin, kan till exempel framöver påverkas av osämja mellan Kina och USA. Majoriteten av halvledare, som behövs i produktionen av prylar som spelkonsoler, diskmaskiner eller mobiltelefoner, tillverkas nämligen i Taiwan.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos PriceRunner.

Evelina Galli

Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert PriceRunner

61 procent av e-handlarna svarar att verksamheten drabbats av ökade utgifter under årets andra kvartal, och nästan hälften har upplevt minskad försäljning till följd av inflationen. Över hälften av de svarande har även tvingats höja priserna på sina produkter.

Mindre – och annorlunda – ordrar

Utöver inflation har även ökade energikostnader för drivmedel och el påverkat många segment, där inte bara själva produkterna utan även komponenterna fraktats långväga. 40 procent av de svarande i E-handlarindex har upplevt dyrare fraktkostnader till följd av ökade energipriser.

Det är många aspekter som spelar in. Utöver de ökande energipriserna som påverkar fraktkostnaderna, har man fått se över alternativa rutter då många många tågtransporter från Asien genom Ryssland. Det har lett till att man nu istället fått överväga långsammare båttransport eller dyrare frakt med flyg” säger Evelina Galli.

Ökade energikostnader påverkar inte bara e-handlarna, utan även hushållen som fått allt högre elräkningar och bensinavgifter. Hur har det här påverkat konsumenternas köpbeteende?

En tredjedel av e-handlarna svarar att de har märkt av att det genomsnittnliga beställningsbeloppet per order har minskat under andra kvartalet 2022, jämfört med samma period i fjol. 23 procent har sett en märkbar förändring i vilka produkter som inhandlas jämfört med vilka segment som vanligtvis är populära för säsongen.

Enligt PriceRunners siffror är dock topplistan för sommarens populäraste kategorier snarlik i jämförelse med samma period 2021. Den största skillnaden när det kommer till svenskarnas shoppingtrender är att skönhetsprodukter och hemelektronik hamnar högre upp på listan, och att luftkylare och pooler uteblir.

Populära produkter 2022 vs 2021

Information om undersökningen

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners 7 400 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen andra kvartalet 2022

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10-23 juni 2022 har sammanlagt 77 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige



Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50