2022-11-22 10:00Pressmeddelande

Black Week är här: Så ser trenderna ut inför årets Black Friday

Black Week-trender

På fredag går Black Friday av stapeln, men redan nu har många av e-handlarna har tjuvstartat sina kampanjer. PriceRunner kartlägger bästa fynden - och prishöjningarna att se upp för.

Med årets största shoppinghögtid i annalkande duggar kampanjerna tätt på nätet. Men finns det några bra erbjudanden att hitta för svenska konsumenter? PriceRunner kartlägger varje år tiotusentals erbjudanden från e-handlare för att kunna se hur priserna förändras inför Black Friday.

Under Singles Day kunde vi därför konstatera att var tredje prissänkning var vad vi skulle kategorisera som en falsk rea, det vill säga att priset först höjts under sommaren för att sedan sänkas i samband med rean. Den här siffran går i linje med hur läget såg ut under samma datum 2021. I början av Black Week i år har andelen falska prissänkningar sjunkit något till 30,7 procent, vilket är högre än hur det såg ut under början av Black Week förra året (25,3%).

Billiga matchtröjor - men dyrt till pisten

Trots en stor andel prissänkningar som kan se större ut än de faktiskt är, finns det stora kap att hitta inom utvalda kategorier. För den som till exempel letar efter en matchtröja att stödja sitt favoritlag finns här goda nyheter. Supporterprodukter, såsom matchtröjor och halsdukar, har nämligen störst prissänkning sedan sommaren.

För den som hade tänkt passa på att införskaffa ny mundering inför vinterns alpina äventyr är det dystrare tider. Den kategori som har ökat överlägset mest i pris sedan sommaren är skidkläder och utrustning. Här finns det såklart en säsongsbetonad aspekt, då intresset för just denna kategori av naturliga skäl går upp under årets kallare månader.

Rusning till pulkor

Det är dock ingen av dessa kategorier som svenskarna är mest intresserade av att klicka hem under helgen som gått. Istället är det leksaker, TV-apparater och parfym som konsumenterna kikar extra på.

 

“Att intresset för leksaker ökar stadigt ju närmare vi kommer jul är någonting vi ser varje år. Just i år är det till stor del pulkor och snow racers som toppar listorna till följd av det plötsligt kraftiga snöfallet vi såg på flera håll i landet, som sammanföll med helgen innan Black Week.” konstaterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Black Friday ses av många som startskottet för julhandeln, någonting som även konsumenterna håller med om. I en nyligen genomförd YouGov-undersökning svarar hälften att de kommer passa på att handla julklappar under Black Friday.

“Vårt tips till alla Black Friday-handlare där ute, oavsett vem de handlar för, är att skriva en lista i förhand och försöka hålla sig till den. På så sätt dras man inte med i den köphets som lätt blir under den här typen av intensiva reaperioder. För konsumenten som har ögonen med sig och håller koll på prishistoriken så finns det god chans att hitta riktigt bra erbjudanden under veckan” säger Evelina Galli.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår drygt 43 000 erbjudanden i årets analys.

Om YouGov-underökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av PriceRunner. Under perioden 21 - 24 oktober 2022 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år.


Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50