2022-09-07 07:00Pressmeddelande

Andra säsongen är här: En hållbar podd kommer tillbaka!

En hållbar podd

PriceRunner och Hållbar E-handel återupplivar Sveriges främsta podd om hållbar konsumtion.

Hållbarhet är verkligen ordet på allas läppar nu. Ord som etisk produktion, klimatkompensation och fossilfria leveranser fingerar flitigt hos e-handlarna. Men vad gör vi egentligen, och vad kan vi göra, för att göra e-handeln mer hållbar?

Efter ett års uppehåll kommer nu andra säsongen av En hållbar podd. Totalt har säsongen fem avsnitt, där vi får möta personer från vitt skilda delar av branschen. Här får vi träffa såväl start up-grundare som politiker, och avhandla alltifrån cirkulär ekonomi till vilken typ av plastpåsar som är bäst. Nytt för säsongen är två stående segment. I ”Det kanske är en dum fråga, men...” där vi ställer alla frågor man vill ha svar på, men kanske inte vågar ställa.

”Det är lätt att slänga sig med buzzwords utan att ta sig tiden att faktiskt förklara vad de olika begreppen betyder och vad vi konkret kan göra för att bidra till en mer hållbar konsumtion.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner och programledare över andra säsongen av En hållbar podd.

En annan stående punkt är ”Bra eller bull”, där gästen får ta ställning till en handfull olika påståenden. Det kan vara initiativ företagen själva har stått bakom, eller populära fenomen i branschen.

”En hållbar podd är en plats där vi vill lyfta personer som står bakom hållbara initiativ, men det betyder inte att vi inte kommer ifrågasätta påståenden från intervjupersoner.” säger Evelina Galli.

Säsongens gäster består av:

Marcus Haglund, Nordic Head Refurbee

Mickaela Larsell Ayesa, grundare Hack Your Closet

Sandra Gadd, CFO Boozt

Jakob Nordfeldt, grundare och vd Skrym

Lars Strömgren, kandidat Miljöpartiet i Stockholm kommun

En hållbar podd produceras av PriceRunner tillsammans med Hållbar E-handel. Här kan du lyssna på alla avsnitt!

Om Hållbar E-handel

Hållbar E-handel är ett branschinitiativ och en organisation som startats av e-handlare som vill verka för en hållbarare e-handel genom kunskap, samverkan och påverkansarbete.

Hållbar E-handel bedrivs som ett icke vinstdrivande bolag.

Jonas Arnberg, ledamot Hållbar E-handel
jonas@hallbarehandel.org
+46 (0) 72 571 85 75

Sanna Thurdin, operativ chef Hållbar E-handel
sanna@hallbarehandel.org

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.