2022-09-19 12:00Pressmeddelande

Apple höjer priset på gamla Iphones

Efter Apples stora septemberevent passade företaget på att höja priset på äldre mobiltelefoner för svenska kunder.

Den 7 september hade Apple sitt efterlängtade event där de visade upp sina sprillans nya lanseringar i form av klockor, hörlurar och mobiltelefoner.

Som regel går priset på prylar ner när deras uppföljare presenteras. När det finns bättre prestanda att få tag i på marknaden är helt enkelt efterfrågan mindre. Förra året kunde PriceRunner konstatera att priset på en Iphone i snitt går ner 2,80 procent hos återförsäljarna efter att den nya generationens mobiltelefoner visats upp.

Så var även fallet i år, om du bor i USA. Här kan man fynda Iphone 13-serien för både en och två hundralappar billigare än lanseringspris på Apples egen sajt. Intressant nog gäller inte detsamma för svenska konsumenter. Här passade Apple istället på att höja priset på fjolårets Iphones. När sajten blev tillgänglig igen efter eventet hade den billigaste versionen av Iphone 13 och 13 Mini plötsligt blivit 700 respektive 400 kronor dyrare.

”Det här är ett trendbrott. Som regel brukar det vara fördelaktigt för konsumenten att vänta tills de nya modellerna lanserats för att sedan kunna köpa en äldre Iphone till bättre pris.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Det är inte bara Apple som passade på att höja priset på fjolårets Iphone, detsamma gäller även för återförsäljarna. PriceRunner har jämfört snittpriset på Iphone 13-serien en vecka innan eventet samt veckan efter eventet. Den genomsnittliga prislappen har gått upp för samtliga modeller utom flaggskeppet Iphone 13 Pro Max (128 GB), där priset sjunkit i snitt 79 kronor sedan eventet.

Största procentuella prisökningen har skett på senaste generationens Iphone SE (2022, 68 GB), som gått upp hela 5 procent, eller 283 kronor, sedan septembereventet. Det här är dock ingenting mot skillnaden vi ser i Apples egen butik, där Iphone SE gått upp hela 800 kronor sedan eventet.

Svenska Iphones bland de dyraste i världen

Något som gav upphov till många rubriker i Sverige efter årets event var Apples svenska priser på de nya mobiltelefonerna. Medan Apple säljer Iphone 14 till samma pris som föregångaren i USA, kostar den i Sverige flera tusenlappar mer än föregångaren gjorde vid lansering. Enligt en sammanställning av sajten Nukeni ligger Sverige i topplistan när det kommer till dyrast lanseringpris av Iphone 14 i världen.

Anledningen till chockpriserna är flera. Självklart spelar aspekter som landsspecifika skatter och tullavgifter in, men den största skillnaden mot förra året är hur den svenska kronan står mot amerikanska dollarn.

Även om den svenska prislappen är större än någonsin, tjänar du faktiskt mindre rent procentuellt på att köpa en sprillans ny Iphone i USA än i Sverige jämfört med tidigare år. Skillnaden mellan det svenska lanseringspriset och det amerikanska priset direkt valutaväxlat är till och med några procent lägre än tidigare.

”Det höga priset är inte någonting som är reserverat för bara Apples lanseringar. Om kronan är fortsatt svag framöver kommer svenska konsumenter få betala dyrt för sina prylar framöver.” säger Evelina Galli.

PriceRunner har hört av sig till Apple för en förklaring till de svenska priserna. De har inga kommentarer, men är tydliga med att de inte särbehandlar några marknader. Lanseringspriset är baserat på amerikanska dollar, sedan tillkommer lokala skatter, valutaförändringar och andra distributionskostnader som inte syns i det amerikanska lanseringspriset.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.