2021-09-13 06:00Pressmeddelande

Så mycket billigare blir fjolårets Iphone efter att nya modellen lanserats

Iphone 12Iphone 12

På tisdag förväntas vi se ny Iphone, Apple Watch och Airpods. För dig som kan tänkas nöja dig med föregående modell kan det här vara ett ypperligt tillfälle att köpa de tidigare modellerna till bättre pris. Men hur mycket sjunker föregående modell i pris efter att nästa generation lanserats?

På tisdag den 14 september håller Apple sitt event direkt från Cupertino, den här gången under rubriken ”California Streaming”. Apple håller flera event om året där de lanserar nya produkter och andra nyheter från företaget, men just i september är vi lite extra uppmärksamma då det är här vi brukar få se nya, efterlängtade Iphone-modeller.

Rykten har sedan länge svärmat kring vilka produkter som kommer visas upp. Utöver nya mobiltelefoner väntas vi även få se en ny smartklocka i form av Apple Watch 7 och tredje generationen av true wireless-hörlurarna Airpods.

I samband med en ny lansering brukar Apple sänka priset eller till och med stoppa tillverkningen av tidigare generationer av produkten. Men hur stor är egentligen prissänkningen hos återförsäljarna?

Vi har jämfört lägsta pris på produkterna veckan innan deras efterföljare lanserats, jämfört med veckan efter. Eftersom många av produkterna kommer i flera olika konfigurationer beroende på bland annat storlek och lagringsutrymme, har vi dragit ett snittvärde ur samtliga versioner.

Så här mycket har det lägsta priset på föregångarna inom de olika produktkategorierna sjunkit efter att nästkommande generation lanserats:

Så mycket har det lägsta priset på föregångarna inom de olika produktkategorierna sjunkit efter att nästkommande generation lanserats.

Störst procentuell prissänkning på Apple Watch

Den produkt konsumenter tjänar absolut mest på att vänta tills efter lanseringen av efterföljaren är smartklockan Apple Watch. Här kan vi beroende på konfiguration tjäna över 20 procent på att vänta till efter eventet.

Och visst finns det en märkbar trend även när det kommer till Apples mobiltelefoner efter att nya modeller lanserats, även om skillnaden betydligt mindre i den här produktkategorin. Som mest har konsumenter kunnat spara upp till 10 procent på att köpa en Iphone en vecka efter ett lanseringsevent de senaste två åren, men snittet är betydligt lägre än så, på ynka 2,8 procent.

Ingen garanti till stora prissänkningar

Den som tänkt norpa åt sig ett par Airpods 2 till pangpris nu när tredje generationen väntas presenteras kan tyvärr inte heller förvänta sig några större prissänkningar. När andra generationens true wireless-hörlurar från Apple lanserades 2019 sjönk lägsta pris på originalmodelen med blygsamma 27 kronor, det vill säga inte ens två procent av priset jämfört med en vecka innan eventet.

Det finns med andra ord ingen garanti att priset går ner väsentligt efter att nya generationen lanseras, eller ens att den äldre produkten blir billigare över huvud taget! Iphone 11 Pro sticker ut som en modell där priset faktiskt höjdes veckan efter lanseringen av Iphone 12-serien, jämfört med veckan innan eventet.

Men även om du eventuellt inte kommer spara några större summor genom att vänta till efter att nästa modell lanserats, kommer priset förmodligen vara några procent lägre.

”Faktum kvarstår att den som är sugen på en ny Apple-produkt och bör vänta till efter eventet, inte bara för att produkterna möjligtvis kommer vara billigare utan för att kunna avgöra om de nya lanseringarna är tillräckligt intressanta för att slå till på dem istället” säger Evelina Galli, teknikexpert på PriceRunner.

Produkter som lanseras på Apples event finns som regel tillgängliga att köpa i Sverige först några veckor senare. På PriceRunner kan användare bevaka de produkter de är intresserade av för att få en notis när de är inne i lager, samt när prissänkning sker.


Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,4 miljoner produkter hos 7 200 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.

Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli