2022-01-26 09:00Pressmeddelande

Årets E-handlare: Vem kniper titeln som bästa nätbutik 2022?

Årets E-handlare

Nu går årets viktigaste tävling inom e-handeln av stapeln, den här gången med ett nytt hållbarhetsfokus och noggrannare utvärderingar än någonsin.

Att handla på nätet är inte alltid lätt. Det är svårt att veta vilka butiker som går att lita på, som ställer upp när någonting händer med din order, och inte minst som har ett närvarande hållbarhetstänk.

PriceRunner har sedan 2006 anordnat tävlingen Årets e-handlare. Här prisas de butiker som särskiljer sig inom 20 olika kategorier. Konsumenter får under början av året skriva omdömen och rösta på sina favoriter.

De butiker som fått högst betyg och flest röster går vidare till tävlingens nästa moment: Mystery Shopping. Här kommer e-handlarnas köpupplevelse utvärderas, där bland annat faktorerna köpupplevelse, leverans och kundbemötande sätts på prov. Den e-handlare med högst betyg tar hem förstaplatsen i sin respektive kategori.

Några av 2021:s kategorivinnare var Royal Design i kategorin ”Hem & Inredning”, Bagaren och Kocken i kategorin ”Kök”, Bauhaus i kategorin ”Renovering & Bygg” samt Jollyroom i kategorin ”Leksaker”.

Under årets tävling kommer hållbarhet vara i fokus, så ett tydligt miljötänk väger starkt i bedömningen. Inte nog med det, vi har dessutom introducerat en helt ny kategori: Årets hållbarhetspris.

Utöver det delas även priset Årets E-mästare ut till den av finalisterna som fått högst betyg generellt av alla finalister under mystery shopping-momentet. Förra året knep Netonnet denna prestigefulla vinst. Så här kommenterade Martin Richardsson, E-handelschef på Netonnet, vinsten:

Arbetet med en e-handel innefattar hela kundresan: från det att kunden först börjar fundera på ett behov till att hen hittar rätt produkt, genomför sitt köp och får sin vara levererad. Vi är ödmjuka inför att vi ständigt måste bli bättre i alla steg, för att förtjäna våra kunder om och om igen.”

Röstningen är öppen fram till 27 februari och priset kommer delas ut i början av maj.  Rösta, skriv omdömen och nominera din favoritbutik här!

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.