2021-10-21 08:00Pressmeddelande

E-handlare optimistiska inför Black Friday: Tror på 9% tillväxt enligt PriceRunners E-handlarindex

Trots lättade restriktioner, halvledarbrist och fraktkris tror 44% av Sveriges e-handlare på ökad tillväxt inför årets shoppinghögtider. PriceRunners E-handlarindex vänder upp igen efter en svacka tidigare under året.

Fyra gånger om året genomför PriceRunner med hjälp av YouGov en undersökning för att ta temperaturen på hur Sveriges e-handlare ser på sin egen verksamhet under de senaste månaderna och framåt för att tillsammans sammanställa E-handlarindex.

Sammantaget hamnar e-handlarindex för årets tredje kvartal på 65,4. Det här är något högre än föregående kvartal (61,5), men fortfarande bland de lägre nivåerna sedan PriceRunner började kartlägga E-handlarindex. Det här kan jämföras med index från motsvarande period 2020 som hamnade på hela 69,6.

Trots att ökningen är marginell mot föregående kvartal är det anmärkningsvärt med tanke på den höga ribba fjolårets resultat sätter på e-handlarna i år.

”Till följd av pandemin och restriktionerna under samma period i fjol fullkomligt exploderade e-handeln, vilket innebär att återförsäljarna har tuffa siffror att jämföra sig mot i år när samhället öppnat upp igen. Att vi ser en ökning över huvud taget är därför uppseendeväckande” säger Nicklas Storåkers, vd för PriceRunner.

Indexet är baserat på hur de tillfrågade e-handlarna bedömer att försäljningen utvecklats i jämförelse med det senaste kvartalet, hur försäljningsläget upplevs idag och hur de tror att försäljningen kommer utvecklas under ett år framöver.

Halvledarbristen får var tionde e-handlare att skippa Black Friday

Utöver att kartlägga e-handlarindex passar PriceRunner även på att fråga e-handlarna om andra, aktuella ämnen. Så här i oktober är en stor del av återförsäljarna i full gång med att planera inför Black Friday, men under ett 2021 som kantats av pandemi, halvledarbrist och fraktkris står vi inför en något annorlunda shoppinghögtid.

Inet är en av Sveriges största återförsäljare när det kommer till teknik och elektronik, segment som är speciellt drabbade av halvledarkrisen. När vi frågar John Ljungström, inköpschef på Inet, menar han att halvledare inte är det enda som det råder brist på just nu.

”Just nu är det vattenbrist, containerbrist och aluminiumbrist, och allt leder till att priserna går upp. Vi är verkligen i famnen på tillverkarna vad de kan producera.”

 

Mer än en tredjedel av e-handlarna vittnar om att de haft leveransproblem till följd av halvledarbristen, även kallad chipkrisen. Av de här svarar 43 procent att de på något sätt kommer korrigera sin strategi under Black Friday på grund av problem med att få in produkter i lager.

Bland annat handlar det om att fokusera på kampanjer på produkter de inte har leveransproblem med eller att sänka priset på färre produkter inom speciellt drabbade segment. Utöver det svarar var tionde e-handlare som upplevt problematik med halvledarbristen att de inte kommer delta i Black Friday-rean över huvud taget.

”Den största skillnaden är att vi fått flytta fram vår planering extremt mycket. När vi tidigare hade 9 till 12 veckor på oss måste vi nu planera 12 månader framåt. Vi kommer inte sälja några kampanjvaror under Black Friday som vi inte vet att vi har i lager, dels för att det blir en bättre kundupplevelse men också för att det är så svårt att uppskatta när vi kommer få in produkter i lager igen och vad det kommer kosta oss.” säger John Ljungström på Inet.

44% tror starkare Black Week än tidigare år

Trots tomma hyllor säger 44 procent av de svenska e-handlarna att de tror på tillväxt under årets Black Week, det vill säga veckan när Black Friday beger sig i november, jämfört med samma period 2020.

I snitt tror svenska e-handlare på en tillväxt på nio procent i jämförelse med föregående år.

Amazon-bomben uteblir

En av de största spelarna internationellt när det kommer till Black Friday är e-handelsjätten Amazon, som redan nu introducerat vad de kallar ”Black Friday-värdiga” erbjudanden för sina amerikanska konsumenter.

När de lanserades i Sverige i fjol var det många som trodde på hårdare konkurrens för de befintliga, lokala nätbutiker, men Amazons totala dominans tycks fortfarande långt bort när vi frågar de svenska e-handlarna.

”Det är lätt att tro att Amazon kommer dominera på varje marknad de lanseras på, som i USA, Storbritannien och Tyskland. Men tittar vi på länder där de lanserat under senare år har de bara fått ett par procents marknadsandelar. Amazons priser i Sverige är i snitt 19 procent dyrare än det billigaste priset på PriceRunner” säger Nicklas Storåkers.

I stället säger två tredjedelar att lanseringen av Amazon.se inte har påverkat deras verksamhet över huvud taget, och enbart fem procent uppger att de tappat kunder till sajten.

En fjärdedel siktar på fler hållbara alternativ framöver

Någonting som påverkar e-handlarna desto mer är hållbarhetstänk, både när det kommer till ett miljömässigt och etiskt perspektiv. I PriceRunners undersökning svarar en fjärdedel att de planerar införa fler hållbara alternativ framöver, och 12 procent har redan eller kommer introducera fler möjligheter till klimatsmarta leveranser under året.

En tiondel menar däremot att de redan har tillräckligt många hållbara alternativ på plats för sina kunder, och 24 procent kommer inte införa fler hållbara alternativ under året.

Information om undersökningen

Om E-handlarindex

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners 7 400 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

  • Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
  • Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.
  • Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen tredje kvartalet 2021

Undersökningen genomfördes online av opinions- och marknads-undersökningsföretaget YouGov 28 september - 10 oktober, 2021. Totalt deltog 103 av PriceRunners e-handlare. PriceRunner skänker en gåva på 100 kr för varje genomförd intervju till Barncancerfonden.



Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,8 miljoner produkter hos 7 400 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50