2021-10-07 06:00Pressmeddelande

Diskmaskinskris och prylbrist: Är julen i fara?

Det råder inga tvivel om att återförsäljare tampas med stora problem att möta efterfrågan på många olika produkter i nuläget. Inom vilka segment är det absolut svårast att få tag på prylar just nu? PriceRunner har sammanställt vilka populära produkter och kategorier där det finns minst i lager.

De senaste veckorna har det pratats mycket om brist på diskmaskiner. Det hela härleds till den så kallade halvledarbristen, där vi just nu har problem globalt att möta efterfrågan på transistorer som är en fundamental del av nästintill all elektronik.

Stämmer det här eller är det enbart rubriker i syfte att skrämma konsumenter? PriceRunner sammanställde hur stor del av produkterna som finns tillgängliga att jämföra på tjänsten som faktiskt fanns i lager. Vid vårt mättillfälle i september fanns enbart 56 % av de 1 144 diskmaskiner som går att jämföra på PriceRunner i lager.

Topp 10 mest populära kategorier hos PriceRunner-användare, sorterade efter hur stor del av produkterna som finns i lager (minst till mest).

Men även den som inte är ute efter just sprillans nya vitvaror kan stöta på patrull just nu. Av PriceRunners tio populäraste kategorier saknas stora delar av utbudet. Bland de mest drabbade finns kategorier som möbler, skor och husdjur, som inte nödvändigtvis lider av brist på halvledare utan kanske snarare påverkas av en ökad efterfrågan samt den så kallade fraktkrisen.

Utöver halvledarbristen råder det just nu problem med att frakta produkter globalt, till följd av bland annat pandemin och containerbrist varit, vilket slår hårt mot de flesta produktsegment.

Vi har sorterat de olika modellerna efter vilken rankning de har i popularitet bland användare på PriceRunner. De produkter som finns tillgängliga med olika lagringsutrymme och färg har vi tagit fram ett snitt över samtliga konfigurationer.

Ingen som försökt få tag i en ny spelkonsol under senaste året lär bli förvånad över hur få produkter som finns i lager under den här kategorin. Sedan nästa generations Playstation och Xbox lanserades i fjol har många hängt på låset för att försöka få tag på sin nya tv-spelskonsol, och många har tvingats vända sig till andrahandsmarknaden där modellerna säljs till överpris.

10 populära kategorier inom datorer och komponenter, sorterade efter hur stor del av produkterna som finns i lager (minst till mest).

De dåliga nyheterna för teknikintresserade slutar tyvärr inte här. Under kategorin datorer och datorkomponenter ekar det tomt på många håll, inte minst när det kommer till produkter som grafikkort och processorer.

Är julen inställd?

När kan vi då tänkas skymta en ljusglimt i denna vidspridda brist? Just nu kämpar marknaden för att komma i kapp med produktionen av halvledare. Kinas största chiptillverkare lägger miljarder på nya fabriker och samtidigt satsar EU på att bli självförsörjande när det kommer till chipproducering. Det finns till och med de som spekulerar om att vi kommer se förbättringar på den här fronten redan i slutet av året.

Fraktkrisen däremot ser desto svårare ut att lösa, och många spekulerar att problematiken kommer fortgå långt in i nästa år. Även om man nu producerar fler containrar i ett försök att få i gång tempot på transporterna, och flera stora företag som till exempel IKEA chartrar egna skepp, råder det köbildning in till världens hamnar. Till råga på allt råder det stor brist på arbetskraft i dessa hamnar. För den som firar julafton kan bristen komma att påverka tillgången till populära julklappar i vinter.

PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,8 miljoner produkter hos 7 400 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.