2021-09-29 06:00Pressmeddelande

Tillbaka till verkligheten: Så shoppar vi när restriktionerna har lyft

Färre sängar och mer kaffe! Hur skiljer sig egentligen köptrenderna mot innan respektive efter restriktionerna lättades i Sverige? PriceRunner har tagit fram siffror på vilka produkter konsumenter prisjämför nu i jämförelse med i våras.

Den 29 september har regeringen meddelat att Sverige avvecklar de flesta restriktioner vi haft till följd av pandemin. Hittills var den största förändringen innan dess för många från och med den första juli i år, när vi återigen kunde vistas på restauranger till sent på natten och deltagartaket för både privata och offentliga sammankomster höjdes.

Denna plötsliga livsstilsförändring förde med sig nya möjligheter, något som inte minst syns i våra köpmönster. PriceRunner har jämfört vilka produktsegment våra användare prisjämför den här hösten till skillnad från i våras. Vi har sedan tagit fram differensen i procentenheter i jämförelse med samma perioder föregående år.

Dags att möta världen

Det råder inga tvivel om att vi plötsligt har behov av att uppgradera garderoben inför en höst med färre restriktioner och fler sociala sammanhang. Flera segment inom mode och skönhet har seglat upp i topplistan över populära kategorier. Det här gäller både dam-, herr- och barnkläder, men också hårstylers, skor och hudvårdsprodukter.

Exempel på tre produktsegment som ökat sedan restriktionerna släppte i somras. Procentenheter visar hur ökningen skiljer sig mot samma perioder tidigare år.

Trots att vi nu ska ut och socialisera med våra medmänniskor igen måste vi fortsatt ha roligt när vi är hemma. Kategorin spelkonsoler har sett en stadig ökning i popularitet sedan nya generationens Xbox och Playstation lanserades i slutet av förra året. Intresset är fortsatt stort och har ökat över 200 procentenheter jämfört med i våras.

Spelkonsoler och annan teknik tillhör ett av produktsegmenten som påverkats mest av den rådande halvledarbristen, vilket innebär att återförsäljare helt enkelt inte får in tillräckligt med produkter för att möta efterfrågan. Många gamers sitter därför fortfarande utan sin nya konsol, vilket gör dem ännu mer begärliga, speciellt när nya, heta speltitlar nalkas under slutet av året.

Av de två nya konsolerna är det Playstation 5 som är överlägset populärast hos PriceRunners användare, inte bara i kategorin spelkonsoler utan samtliga produktsegment på sajten.

Wake up and smell the coffee

Svårt att komma upp på morgonen? Du är inte den enda, kaffemaskiner är ett av segmenten som vi ser är bland de mest populära just nu med en ökning på 36 procentenheter mot tidigare. Även kategorin sexleksaker har fått ett rejält lyft! Här är det framför allt en specifik produkt som sticker ut ur mängden, Satisfyer Pro 2.

Exempel på tre produktsegment som sjunkit sedan restriktionerna släppte i somras. Procentenheter visar hur ökningen skiljer sig mot samma perioder tidigare år.

Att uppgradera sin sovplats verkar däremot inte vara en prioritering hos konsumenter i nuläget. Kategorin sängar och madrasser finns nämligen med på listan över produkter vi inte är lika intresserade av just nu.

Bilvård och fordonstillbehör, såsom släpvagnar och däck, finns också med på bottenlistan, samt tv-apparater.


Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,8 miljoner produkter hos 7 400 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.

Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli

Relaterad media