PriceRunner har länge hjälpt e-handlare öka sin försäljning genom att driva trafik med hög konvertering. Nu ska produktjämförelsetjänsten även hjälpa företag få full koll på försäljningen med nya verktyget Brand Zone.
PriceRunner, en av Sveriges största pris- och produktjämförelsetjänster, listar i dag miljontals produkter från flera tusen butiker. Nu lanserar PriceRunner sitt verktyg Brand Zone, för att hjälpta företagen ta sin online-försäljning till nästa nivå.
I en tydlig och lättanvänd dashboard kan varumärken ta del av unik data över hur och var deras produkter säljs. Inte bara i Sverige, utan även i Danmark och Storbritannien. Här kan företagen bland annat över tid se hur populära deras produkterna är hos konsumenterna, vilka återförsäljare som säljer produkterna till vilket pris och lagerstatus för olika modeller.
PriceRunner har sedan innan lanserat Merchant Zone för återförsäljare, samt Publisher Zone för publicister. Louise von Euler, Product Owner för PriceRunners Merchant Team, berättar att det var hög tid att lansera ett liknande verktyg även för varumärken.
Vi insåg att många tillverkare saknar uppdaterad information om hur det går för sina produkter. Brand Zone är ett verktyg som hjälper företag att enkelt följa marknadstrender i realtid baserat på PriceRunners tiotals miljoner besökare.
Brand Zone ger även företagen en unik möjlighet att jämföra sig mot konkurrenter. Under Marknadsandelar får användaren se exakt hur många procent av trafiken inom en viss kategori som gått till såväl sitt företag som konkurrenterna.
Av de olika insikterna som finns tillgängliga hos Brand Zone tror Louise von Euler att det är just Marknadsandelar som kommer gå hem bäst hos varumärkena.
Det här är en otroligt kraftfull funktion där du som märke snabbt får en överblick av marknaden, men där du också kan gå ner på djupet och jämföra specifika konkurrenter eller produkter.
PriceRunners Brand Zone är gratis för varumärken att registrera sig hela året ut.
PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,8 miljoner produkter hos 7 400 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.