PriceRunners synlighet i Googles sökresultat uppmärksammas nu genom Svenska SEO-priset. PriceRunners Head of SEO, Fredrik Hallengren, berättar om framgångsreceptet.
SEO, eller Search Engine Optimization, är en term som slängts omkring allt oftare när man pratar om all typ av verksamhet som sker på nätet. Det handlar om att optimera sin sajt för att hamna så högt upp i sökresultatet hos främst Google.
Som en av Sveriges ledande produktjämförelsetjänster är det här någonting PriceRunner arbetar aktivt med varje dag, ett arbete som nu lett till pris som Årets raket från Svenska SEO-priset.
Fredrik Hallengren, Head of SEO på PriceRunner, berättar att det inte finns någon quick fix för att lyckas med synlighet i sökmotorerna.
”Vi är modiga nog att testa nya, galna grepp, även om vi inte helt vet hur det kommer påverka oss, men samtidigt är vi fortfarande ödmjuka nog att tänka efter en andra, tredje och fjärde gång innan vi gör det. Jag tror det och det faktum att PriceRunner som företag har en bättre förståelse av SEO än de flesta är framgångsreceptet.”
Svenska SEO-priset är en ideell organisation som instiftades 2019 med SEO-byrån Pixel Nordic som huvudsponsor. Juryn består av sju framstående personer inom SEO och delar ut pris inom 25 olika kategorier.
Efter att allmänheten nominerat sajter de tycker förtjänar priset utses vinnarna genom att juryn granskar sajernas organiska synlighet över det senaste året, det vill säga inte betald marknadsföring i sökresultaten, för att avgöra vem som gjort det bästa SEO-arbetet inom varje kategori.
Henrik Vikström, CEO för Pixel Nordic, berättar att det länge funnits priser för de byråer som lyckats med Search Engine Optimization, men att tanken bakom Svenska SEO-priset är att lyfta de som lyckas med optimeringen in house.
” Vi vill synliggöra de organisationer och kanske främst personer som gör ett väldigt bra SEO-arbete. Det är inte alltid det syns och mäts på ett objektivt sätt, så det är extra kul att lyfta fram de som verkligen gör ett bra jobb!”
Konkurrensen att hamna högt upp i sökresultaten är hårdare än någonsin. Henrik Vikström berättar att det inte längre bara räcker att producera bra innehåll för att lyckas.
”Nu är det inte längre att bara skapa bra innehåll man behöver för att kunnas synas i toppen av Google, utan nu måste man faktiskt skapa det bästa innehållet. Och gärna göra det i stor skala, vilket är en stor utmaning!”
Fredrik Hallengren menar att PriceRunner inte bara överlevt utan till och med frodats i det nya klimatet.
”Jag tror vår framgång när det kommer till SEO är det perfekta exemplet på hur välfungerande vår tjänst är som helhet. Varje enskillt team på PriceRunner har direkt påverkat vår hemsida på ett eller annat sätt, vilket gör att den här vinsten värmer lite extra.”
I PriceRunners traffic-team jobbar utöver Fredrik Hallengren även Head of Traffic Fredrik Elväng, SEO specialist Rune Lusica Jörgensen, Technical Traffic Specialist Magnus Ivarsson och Traffic Acquisition Specialist Kaelan Robinson.
PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,8 miljoner produkter hos 7 400 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.