2021-09-23 06:30Pressmeddelande

PriceRunner förvärvar Prisguiden i Norge

PriceRunnerPrisguidenLogo

PriceRunner har idag ingått avtal om förvärv av Prisguiden, Norges näst största aktör inom jämförelseshopping[1]. Genom förvärvet expanderar PriceRunner sin verksamhet till Norge och stärker därmed sin position som den största jämförelseshoppingtjänsten1 i Norden.

Prisguiden grundades 1998, under namnet hardware.no. Idag har Prisguiden över 1 miljon användare per månad och presenterar information från över 500 butiker. Under 2020 växte intäkterna med 59 procent till närmare 37 MNOK, med en EBITDA-marginal om 44 procent.

PriceRunner erbjuder sedan tidigare jämförelseshoppingtjänster för konsumentprodukter i Sverige, Danmark och Storbritannien. Initialt kommer Prisguiden att drivas vidare under nuvarande varumärke och plattform. En komplett integration inleds under 2022 som på längre sikt väntas bidra med plattforms- och kostnadssynergier.

”Prisguiden är en snabbväxande aktör med ett starkt varumärke i Norge. Bolaget har en bra tjänst och ett starkt team som arbetar med imponerande effektivitet. Förvärvet går helt i linje med PriceRunners tillväxtstrategi och är ett logiskt nästa steg i vår internationella expansion”, säger Nicklas Storåkers, vd för PriceRunner.

”PriceRunner är ett starkt varumärke i Norden med en skalbar tech-plattform och en tydlig plan för fortsatt tillväxt. Vi ser fram emot att få vara en del av PriceRunner och tillsammans fortsätta bidra till att hjälpa konsumenter att hitta de bästa produkterna och bästa dealarna”, säger Amund Espelien, vd för Prisguiden.

Säljare är Kistefos-ägda 1881 Group AS och bolagets vd Amund Espelien.

Tillträde väntas ske under oktober månad.

[1] Exklusive Google Shopping.

Om PriceRunner PriceRunner är Sveriges största jämförelseshoppingtjänst med 2,8 miljoner produkter hos 7 400 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster. Om Kistefos Kistefos är ett privat investeringsbolag som ägs av Christen Sveaas. Bolaget består av hel- och delägda industriella företag inom bank och finans, offshore, shipping och TMT. Kistefos har också strategiska investeringar i olika börsnoterade och onoterade bolag. För mer information, besök www.kistefos.no.