2023-04-26 06:00Pressmeddelande

Butiker utvärderar AI-möjligheterna på pressad e-handelsmarknad

E-handlarindex Q1 2023

Dyrare prylar, artificiell intelligens och rea-fokus. Så summerar Sveriges e-handlare året så här långt.

Inflationen fortsätter påverka Sveriges konsumenter, någonting som märks i PriceRunners undersökning E-handlarindex. Här får Sveriges e-handlare inom alla olika segment berätta hur deras verksamhet har gått det senaste kvartalet och hur de ser på framtiden.

Totalt hamnar index på 50,95 under årets första kvartal, det vill säga mer eller mindre samma nivå som index legat på sedan början av 2022. Trots de bistra tongångarna har framtidstron hos e-handlarna vänt uppåt för första gången sedan slutet av 2021, när hårda covid-restriktioner ledde till att nätshoppingen blomstrade.

Under första kvartalet av 2023 bedömer 44 procent av e-handlarna att deras onlineförsäljning kommer gå bra eller mycket bra under de kommande 12 månaderna.

AI-vågen har nått e-handeln

Trots att index tycks ha stagnerat något står e-handeln långt ifrån still. 44 procent upplever en mer tävlingsinriktad marknad, och de innovationer som påverkar resten av teknikvärlden syns även här.

När e-handlarna får frågan om de utforskat möjligheterna att använda artificiell intelligens i sin verksamhet svarar nästan hälften att de redan har, eller ser möjligheterna att implementera AI i sin verksamhet, och en tredjedel är intresserade av att utreda möjligheterna framöver.

AI-tekniken går framåt med stormsteg, och de aktörer som använder artificiell intelligens på rätt sätt kan skaffa sig ett rejält försprång till sina konkurrenter.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Större reafokus

3 av 4 konsumenter svarade i en NEPA-undersökning i våras att de förändrat sitt konsumentbeteende till följd av högre levnadskostnader, bland annat genom att planera sin konsumtion i högre utsträckning, men också genom att välja billigare produkter. Det är framförallt inom livsmedel, kläder och skönhet som man numera valt bort de exklusivare varorna i förmån för billigare alternativ.

Det här är någonting som även e-handlarna märkt av. 44 procent upplever att konsumenterna väljer billigare alternativ, och 40,7 procent svarar i E-handlarindex att de märker av större fokus på reor och prissänkningar.

Det är förväntat att fler konsumenter blir mer prismedvetna och att prisfaktorn blir mer central i köpprocessen i dagens ekonomiska läge. Vi ser att konsumenterna planerar sina inköp i större utsträckning när de har mindre pengar att röra sig med, och e-handeln kan därför komma att spela en ännu viktigare roll i svenskarnas vardag då vi tror det möjliggör en mer informerad konsumtion. ” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Den stigande inflationen har också lett till att e-handlarna fått korrigera sina egna priser. 43,5 procent av e-handlarna svarar att de behövt höja priset på sina produkter. PriceRunner kunde tidigare i vår rapportera om att i snitt har produkter inom två av tre kategorier ökat i pris sedan årets början.

Om E-handlarindex

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen första kvartalet 2023

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23 mars-2 april 2023 har sammanlagt 140 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige.

Om NEPA-undersökningen

NEPA-undersökningen gjordes under februari 2023 på 2 000 respondenter över 15 år bosatta i Sverige.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.