2022 var ett turbulent år för Sveriges e-handlare, där många hushåll fick mindre pengar att röra sig med till följd av inflation och skenande elpriser. Trots dessa till synes dystra omständigheter är svaren från e-handlarna i PriceRunners senaste undersökning E-handlarindex positivare än föregående kvartal. Här får e-handlare tycka till om aktuella frågor och berätta hur deras verksamhet går.
Efter att E-handlarindex nådde en bottennotering på 51,27 under Q3, syns nu en försiktig stigning när e-handlarna får summera fjolårets sista kvartal. Index i sin helhet hamnar på 52,24, där den aspekt som ökat mest är upplevelsen av kvartalet som gått, som är positivare än någonsin under 2022.
Q4 är en otroligt viktig period för handeln, Utöver julhandel infaller här shoppinghögtider som Black Friday och mellandagsrean, så det bådar gott för 2023 att e-handlarna upplevt kvartalet som gått bättre än det föregående. Vi är däremot inte tillbaka på samma nivåer som vi var under pandemin, när e-handeln frodades och index hamnade på rekordnivåer.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.
44 procent av de tillfrågade uppger att de är nöjda eller mycket nöjda med hur försäljningen utvecklats under årets sista månader, jämfört med kvartalet dessförinnan. Två av tre e-handlare svarar att de är nöjda eller mycket nöjda med hur julhandeln artade sig 2022.
Tyvärr kan 2023 ha med sig dystrare nyheter för konsumenter. Tre fjärdedelar av e-handlarna svarar att de kommer behöva höja priserna under 2023 om inflationen fortsätter.
Vi ser redan hur priserna ökat markant inom flera segment jämfört med samma period förra året. I vissa fall kan det härledas till ökad efterfrågan, som pellets och värmeloggs där många letat efter billigare sätt att värma upp sina hem under vintern. Andra produkter, som elektronik och teknikprylar, är speciellt drabbade av brist på råmaterial och en svag valutakurs.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.
PriceRunner har även sett en förändring i konsumenternas köpbeteende under de senaste månaderna. Enligt en nyligen genomförd YouGov-undersökning svarar en av tre svenskar som uppger att de förändrat sitt köpbeteende senaste året att de har använt en prisjämförelsesajt oftare. Under Black Friday-perioden 2022 nådde antalet prisbevakningar på sajten rekordnivåer.
Den som tror att de dystra omständigheterna skulle få alla Sveriges e-handlare att bromsa ner tror fel, drygt en av fem har för avsikt att expandera till nya marknader nästa år.
Det är tydligt vad som är högst upp på e-handlarnas priolista under året som kommer. Tre av fyra uppger att lönsamhet är ett av deras stora fokusområden för 2022, och 69 procent av e-handlarna uppger att de kommer fokusera på att effektivisera verksamheten.
PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:
Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.
Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.
E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10-15 januari 2023 har sammanlagt 119 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige.
Den andra YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet är genomförd under perioden 16 - 19 december 202. Sammanlagt genomfördes 1009 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.
PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.