2023-10-17 14:55Pressmeddelande

E-handlarindex visar: Sveriges nätbutiker rustar inför Black Friday 

E-handlarindex Q3

PriceRunners senaste undersökning vittnar om hur Sveriges e-handlare kraftsamlar inför årets köpfest.

Större kampanjer, fler segment och lägre priser; Sveriges e-handlare förbereder sig för ett intensivt avslut på 2023. Det vittnar senaste utgåvan av E-handlarindex, Klarnaägda PriceRunners undersökning där Sveriges e-handlare varje kvartal får berätta hur de ser på sin verksamhet och e-handelsbranschen just nu.

Totalt hamnar index under Q3 2023 på 52. Det här är en sänkning till samma nivå som rått det senaste året efter förra kvartalets topp på 56.

 

E-handlarindlarindex nivå från 2022.

Ordet på alla e-handlares  läppar inför årets sista kvartal är Black Friday. Konkurrensen förväntas återigen vara intensiv under höstens största kampanj, och 28% av e-handlarna tror på högre konkurrens än vanligt. Ändå är majoriteten av e-handlarna positiva. 59 procent tror på oförändrad eller positiv tillväxt under denna period jämfört med Black Friday 2022.

Det råder inga tvivel om att veckan som leder upp till Black Friday, även kallad Black Week, är höstens stora köpfest. Nästan hälften av e-handlarna uppger  att de kommer ha aktiva erbjudanden under den här veckan.

 

Även om över en fjärdedel av e-handlarna anser att det är nödvändigt att delta i Black Friday-försäljningen för att nå sina försäljningsmål, planerar lika många e-handlare att inte ha några Black Friday-kampanjer alls.

När det kommer till strategi för att locka kunder och öka försäljningen under det fjärde kvartalet i år planerar en tredjedel av e-handlarna att sätta större fokus på marknadsföring. Samtidigt är det glada nyheter för konsumenterna, då en femtedel av de tillfrågade e-handlarna svarar att de kommer att sänka priserna. 22% har för avsikt att köra fler och större kampanjer. 

Om E-handlarindex

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen tredje kvartalet 2023

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20 september-1 oktober har sammanlagt 129 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige.



Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50