2023-03-08 08:07Pressmeddelande

Handeln ligger efter: Hänger inte med kundernas miljömedvetenhet

Svenskarna blir allt mer medvetna i sin konsumtion, samtidigt som hållbarhet hamnar långt ned på e-handlarnas priolista för året.

Att vi blir allt mer insatta i hållbarhetsfrågan är ingenting nytt. Tydligast syns denna medvetenhet bland yngre generationer. I en nyligen genomförd NEPA-studie säger majoriteten av svenska konsumenter mellan 15 och 24 år att hållbarhet blivit viktigare för dem det senaste året. 42 procent i samma åldersgrupp säger att de någon gång avstått att handla från en butik för att företaget helt enkelt inte levt upp till deras hållbarhetsstandard.

När hushåll tampas med ökade utgifter till följd av inflation och ökade energikostnader förändras även deras köpbeteende, något som också kan gå hand i hand med att konsumera med hållbart. Tre fjärdedelar av svenskarna svarar att de förändrat sina konsumtionsvanor de senaste 12 månaderna till följd av högre levnadskostnader, varav 27 procent uppger att de handlar mer second hand. Den största gruppen här står 90-talisterna för, det vill säga 25-34 åringar.

Hållbarhet inte e-handlarnas fokus för året

Sveriges e-handlare har dock en lång väg kvar att gå i sitt hållbarhetsarbete. I PriceRunners undersökning E-handlarindex från årets början svarar 31 procent av e-handlarna att de knappt har påbörjat sitt hållbarhetsarbete än, och bara en av tio säger att hållbarhet är ett av fokusområdena för 2023.

Hållbarhetsaspekten blir allt viktigare för oss, och e-handlare kommer behöva ställa om sin verksamhet om de vill behålla konsumenter från de yngre generationerna. ” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

För att bidra till en hållbarare konsumtion på nätet släpper PriceRunner nu tredje säsongen av En hållbar podd tillsammans med Hållbar E-handel. Här lyfts initiativ, företag och forskning som drivs i syfte att främja en mer ansvarig och långsiktig e-handel. I den här säsongen har alltifrån grundare till professorer tagit plats i studion.

Det är omöjligt att göra informerade val när man handlar på nätet om man inte är insatt i vad man kan påverka och vad olika begrepp innebär. För att göra det lite lättare för konsumenten att navigera i denna e-handelsdjungel har vi fokuserat mer än någonsin på att gå till botten av vad vi som konsumenter kan göra, och vad som behövs konkret för att ställa om e-handeln till att bli mer hållbar.” säger Evelina Galli, som programleder även denna säsong.

Lyssna på den sprillans nya säsongen av En hållbar podd här.

Om undersökningen

NEPA-undersökningen gjordes under februari 2023 på 2 000 respondenter över 15 år bosatta i Sverige.

Om E-handlarindex

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Under perioden 10-15 januari 2023 har sammanlagt 119 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige.


Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50