2023-02-21 07:00Pressmeddelande

Mobilerna dyrare än någonsin – då säljer äldre lurar som aldrig förr

Gammalt är det nya nya. Fjolårets mobiltelefoner är mer populära än senaste generationens flaggskepp, samtidigt som de blir allt dyrare för konsumenterna.

2023 har bara börjat och vi har redan sett flera nya lanseringar av flådiga, exklusiva mobiltelefoner från stora tillverkare som Samsung och Oneplus. Det är dock inte den senaste generationens telefoner som konsumenterna flockas till, istället är det lurarna med flera år på nacken och billigare budgetalternativ som toppar listan över populäraste mobiltelefonerna just nu.

Högst upp på topplistan över de mobiltelefoner som svenskarna är mest intresserade av just nu hos PriceRunner hittar vi Iphone 11 från hösten 2019. Utöver det domineras listan av Samsungs S-serie från i fjol samt deras mellan- och lågprismodeller från A-serien.

Det är uppseendeväckande att enbart en av mobilerna på listan kommer från senaste generationens flaggskeppslanseringar. Även om vi  tidigare år också sett att intresset för flaggskepp från fjolåret alltid sålt bra efter att uppföljaren har släppts, är det anmärkningsvärt att ingen av telefonerna kommer från i år, och att de ändå har en så pass hög prislapp.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Maffigare prislappar och tråkiga lanseringar

Sedan Iphone 11 lanserades har nyare modeller med nya funktioner och såväl uppgraderad kamera som batteritid lanserats. Varför är då detta ökande intresse för de äldre modellerna?

Det hela kan handla om en kombination av blygsamma hårdvaruuppgraderingar, samtidigt som priserna inom segmentet blir allt högre, som gör att konsumenterna hellre väljer ett billigare alternativ till senaste årets flaggskepp.

Det var länge sedan vi fick den där wow-känslan på ett lanseringsevent, som första gången vi fick se en mobiltelefon utan hemknapp, eller som kunde känna igen vårt ansikte. Det känns helt enkelt inte värt att lägga de där extra tusenlapparna på en nyare mobil när det presenteras så få nyheter” säger Evelina Galli.

Priset på mobiltelefoner har i snitt ökat med nästan 15 procent i januari jämfört med samma månad 2022. Inte ens de billigare, äldre mobiltelefonerna som toppar listan har undgått prisökningarna. PriceRunner kunde konstatera redan i höstas att Apple höjde priset på sina äldre mobiltelefoner för svenska konsumenter efter lanseringen av deras nya Iphones. Även detta är ett trendbrott, då äldre mobiltelefoner tidigare i regel gått ner i pris successivt efter att efterföljande modeller lanserats.

De bakomliggande orsakerna till de markant ökande priserna på mobiltelefoner är flera. Den svenska kronan är fortsatt svag, vilket gör att priset blir högre för svenska konsumenter när det rekommenderade priset sätts av tillverkare i andra länder med starkare valutor.

För den som är ute efter en ny telefon, kan  det finnas ytterligare aspekter att ta i åtanke som inte alltid dyker upp på spec-listan.

Tillverkare skickar inte uppdateringar av operativsystemet till hur gamla mobiler som helst. Det här innebär dels att användaren inte får ta del av nya funktioner, men ytterst kan det också vara en säkerhetsfråga, då de  även passar på att täcka igen nyuppkomna säkerhetshål. Den som väljer att investera i en lite nyare modell kan med andra ord även se det som en investering i att den också håller mjukvarumässigt några år längre” säger Evelina Galli.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.