2023-06-07 08:00Pressmeddelande

Här är mest framgångsrika spelreleaserna 2023

Här mest framgångsrika spelreleaserna 2023

Vilka spel har egentligen fått störst genomslag bland svenska gamers? Här är titlarna som haft de mest lyckade lanseringarna i år.

I juni var det tänkt att årets största spelmässa E3 skulle hållas i Los Angeles. Efter avhopp från stora företag ställdes dock årets upplaga in, till många gamers förtret. Det här har inte stoppat spelföretagen till att kalla till sina egna konferenser och event för att visa upp kommande storspel. Med rykten om ett nytt multiplayer Last of Us-spel, en Spider-Man uppföljare, och kanske till och med ett nytt Elder Scrolls på väg kommer det inte råda brist på spelnyheter i sommar.

För att inviga spelsommaren har PriceRunner kikat på vilka titlar som gått hem bäst i de svenska hemmen under året. Här tittar vi på hur populära de olika spelen har varit ackumulerat en vecka efter release.

Det senaste storspelet att lanseras i skrivande stund är Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, den hajpade uppföljaren till Breath of the Wild som släpptes 2017. Det är också det mest populära spelet överlag på PriceRunner i maj.

PriceRunner kan nu avslöja att Tears of the Kingdom får nöja sig med en andraplats som spelet med den näst mest framgångsrika lanseringsveckan i år. Förstaplatsen tar istället Hogwarts Legacy, Harry Potter-spelet som länge blev försenat innan det till slut släpptes i februari.

Skillnaden här är att Tears of the Kingdom är Nintendo-exklusivt och enbart tillgängligt till en plattform, medan Hogwarts Legacy släpptes i tre olika utgåvor till samtidigt. Intressant nog verkar Playstation- och Switch-spelarna vara störst på att prisjämföra sina spel innan köp, då Xbox- och PC-utgåvorna hamnar betydligt lägre ner på topplistan.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Stora prisskillnader på marknaden

Att prisjämföra spel kanske inte finns med i alla gamers köprutin, men faktum är att det finns många kronor att spara här för den som tar sig tiden att kartlägga de olika återförsäljarna. Snittpriset inom segmentet skiljer sig hela 37 procent mellan den billigaste respektive dyraste månaden på året, och flera av de populäraste spelen har en prisskillnad på flera hundralappar beroende på var de säljs.

Letar du efter att knipa ett nytt spel när det är som billigast har kategorin i snitt lägst pris i april. Det är dock dystra nyheter för gamers just nu, då priset för spel har gått upp 32 procent sedan årets början, varav pc-spel är de som gått upp mest i pris och Playstation 4-spel är de som hållit sig mest stabila. Under de senaste tre åren har december varit den månad när svenskar köpt mest tv-spel på PriceRunner.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.