2021-12-22 07:00Pressmeddelande

Höjda priser till jul: Här är klapparna som blivit dyrare

PriceRunner har kartlagt inom vilka kategorier de största prishöjningarna har skett, och när det är bäst läge att fynda populära julklappar!

Tiden rusar förbi och plötsligt är vi mitt i julveckan. I år planerar svenskarna i snitt att spendera drygt 5 500 kronor på julklappar enligt en YouGov-undersökning som gjordes på 1 000 svenskar runt om i landet.

Störst summa på julklappar planerar Stockholmarna att lägga, och minst gör de bosatta i norra Sverige. Män svarar i snitt att de planerar att spendera mer pengar på julklappar än kvinnorna i studien.

Den stora frågan då är såklart om e-handlarna, med vetskap om att vi inför den 24:e vill spendera tusentals kronor, passar på att höja priserna? PriceRunner har analyserat tusentals av de populäraste varorna för att ta reda på hur läget ser ut.

Stor skillnad mellan segmenten

Sedan sommaren har priserna i snitt gått upp med två procent. På det stora hela handlar det därför inte om någon drastisk skillnad, men tittar vi närmare på olika segment blir prisökningen desto större.

Bland de kategorier som ökat mest i pris sedan sommaren hittar vi inga klassiska julklappar. På topp tre listan finns i stället träningskläder, utemöbler och fläktar. Ingen av de här kategorierna har ökat i popularitet avsevärt sedan sommaren.

Självklart finns det även de kategorier där priset tvärtom gått ner sedan sommaren. Här har vi goda nyheter för Playstation-fantasten som tänkt spela under julledigheten, då spel till både Playstation 5 och 4 i snitt har sjunkit i pris sedan sommaren.

För dig som letar efter julklapp till matentusiasten kan vi berätta att både kastruller, stekpannor och köksassistenter är billigare nu i snitt än i somras.

Den billigaste månaden överlag att köpa julklappar är november, till följd av Black Friday-kampanjer under månaden. Det här är ingenting som gått konsumenterna förbi, 63 procent av svenskarna svarar i en annan YouGov-undersökning att de planerade att handla julklappar under Black Friday.

Lego dyrare än någonsin i december

Frågan på alla föräldrars läppar just nu är såklart hur det ser ut på leksaksfronten. Faktum är att december inte är den dyraste månaden att köpa leksaker, utan högsta snittpris infaller istället i augusti.

Leksaker Trend

Ett undantag när det kommer till leksaker är Lego-produkter. Här är snittpriset som högst i december, tätt följt av april. Billigaste månaderna att införskaffa Lego är juli och september.

Om undersökningen

YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet var genomförd under 5-7 november 2021 på uppdrag av PriceRunner. 1 004 personer intervjuades via internet, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

Ämnen: Jul 2021

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.