2021-12-15 13:31Pressmeddelande

Kristid för tomten: Här är julklapparna det råder brist på

Året har kantats av tomma hyllor inom alla möjliga olika segment, inte minst inom populära julklappskategorier som elektronik och leksaker. Vilka julklappar kommer du ha svårt att få tag på i år? Vi har svaret!

2021 var ett speciellt år för e-handlarna, med halvledarbrist och fraktkris som gjorde det svårt att få in tillräckligt med produkter i lager för att möta efterfrågan. Även om vi ser en ljusning på komponentsidan är internationell frakt fortsatt dyr och kantad av problem som skapar allvarliga förseningar inom många segment. Så sent som förra veckan rapporterade Bloomberg hur valnötter riskerade att inte komma fram till Europa från USA lagom till jul till följd av logistikproblem.

Den stora frågan nu är så klart hur det här kommer påverka tillgången på populära julklappar. PriceRunner har redan kunnat rapportera om tomma hyllor inom framför allt elektronik, som drabbats hårt av chipbristen.

Populära leksaker flyger av hyllorna

Som tur är är ingen av de här segmenten särskilda storsäljare under julhandeln. Det som framför allt oroar många är i stället om tomten kommer hinna få tag på leksaker i tid? Även om leksaker som kategori inte är den som drabbats mest av tomma hyllor i skrivande stund, saknas många av årets populäraste produkter.

Mest svettigt får den förälder som tänkt dra maximal nytta av snön som finns på platser i landet just nu genom att köpa en pulka. Den populäraste modellen av alla, en kälke från STIGA, finns enbart tillgänglig hos en av de 16 butiker som listar produkten hos PriceRunner just nu. Många andra pulkor, åkmadrasser och snow racers finns inte tillgänglig hos någon av e-handlarna som listas hos PriceRunner.

Det är lätt att tro att december skulle vara den dyraste månaden på året att köpa leksaker, på grund av efterfrågan. Även om vissa enskilda leksaker är som dyrast i december, är faktiskt snittpriset långt ifrån högst just nu.

Den dyraste månaden är i stället augusti. Den billigaste månaden över lag är med god marginal november till följd av stora prissänkningar under Black Friday-kampanjerna.

Ämnen: Jul 2021

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.