2021-12-17 07:09Pressmeddelande

PriceRunner kartlägger: Här är sista datumet att beställa julklappar 2021

Här är sista datumet att beställa dina julklappar

Stressad över att hinna beställa alla julklappar i tid? Oroa dig inte, många butiker garanterar leverans till den 24:e så länge du beställer i början av nästa vecka.

Allt fler handlar sina julklappar på nätet. I en YouGov-undersökning där 1 000 svenskar fick berätta om sina julklappsplaner svarade 70 procent att de kommer göra alla eller delar av sina julklappsinköp online.

PriceRunner kartlägger varje år hur sent svenskarna kan beställa julklappar på nätet och samtidigt få garanterad leverans till den 24:e december. I år är sista beställningsdatum innan jul i snitt 19 december, det vill säga på söndag, för att garantera leverans till julafton.

Bättre jul för den oplanerade

Det visar sig, till många föräldrars stora lättnad, att leksaker är den kategori som i snitt har det senaste beställningsdatumet för att garantera leverans innan julafton. Här är sista beställningsdag i snitt mellan de olika butikerna måndagen den 20 december.

Utsikterna för den med dålig framförhållning ser faktiskt bättre ut i år än under 2020. I år har mer än två tredjedelar av butikerna i PriceRunners undersökning ett sista leveransdatum efter den lördagen den 18 november. Det här kan jämföras med i fjol, där 54 procent av e-handlarna hade ett sista datum för garanterad leverans innan den 18 november.

Sista beställningsdatum 2021

Anledningarna till den mer generösa deadlinen i år beror på flera saker, bland annat att julafton infaller på en fredag vilket erbjuder fler arbetsdagar nära inpå högtiden för den som inte bestämt sig innan helgen.

För det andra har företag som Instabox och Budbee satsat på att expandera sin verksamhet med så kallade postboxar runt om i landet under året. Det här möjliggör snabb leverans till ett upphämtningsställe som beroende på placering ofta inte kräver närvarande personal från ombudet.

Snabb leverans hög prio hos svenskarna

Det här kan även vara en konsekvens av att bra leveransalternativ är den näst viktigaste aspekten enligt konsumenter. I samma YouGov undersökning svarar 31 procent av svenskarna att de kan tänka sig att betala extra för snabb och smidig leverans.

”I och med att snabb leverans är någonting som svenskarna kan tänka sig betala mer för är det onekligen ett sätt för återförsäljare att få en unik selling point jämtemot sina konkurrenter” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Det har rapporterats på flera håll om att 2021 förväntas bli ett rekordår för julhandeln då det här för många är första gången sedan 2019 de får möjlighet att fira julafton tillsammans med släkt och vänner.

Trots det visar nämnda YouGov-undersökning att majoriteten av svenskarna inte planerar att spendera mer den här julen än i fjol.

Tvärtom svarar en femtedel av svenskarna att de planerar att lägga mindre pengar på julklappar i år än tidigare. Det här kan jämföras med att enbart 8 procent svarar att de kommer spendera mer på julklappar i år än föregående jul.

Om undersökningen

YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet är genomförd mellan 5 och 7 november 2021 på uppdrag av PriceRunner. 1 004 personer intervjuades via internet, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

Ämnen: Jul 2021

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.