2023-08-15 06:00Pressmeddelande

Ny undersökning visar: E-handeln vänder uppåt igen efter fjolårets svacka

E-handlarindex Q2 2023

Prismedvetna konsumenter och artificiell intelligens driver på förändring i e-handelsbranschen enligt PriceRunners senaste E-handlarindex

Klarnaägda Pricerunners E-handlarindex steg markant under årets andra kvartal och når nu sin högsta nivå sedan 2021. Framförallt är det framtidstron som strålar starkare än på länge, när index totalt hamnar på 56. En kraftig ökning jämfört med första kvartalet 2023 där index totalt hamnade på 50,9.

I E-handlarindex får Sveriges e-handlare berätta hur deras verksamhet har gått det senaste kvartalet och hur de ser på framtiden. Här får de också svara på utvalda frågor om nutida och aktuella aspekter som branschen står inför.

AI underlättar e-handlarnas vardag

Många branscher har präglats av den senaste utvecklingen inom artificiell intelligens (AI), och e-handeln är inget undantag. Majoriteten av Sveriges e-handlare svarade att de tror att AI kommer att utgöra en avgörande del av deras verksamhet, vare sig de vill eller inte. Samtidigt menar lika många att AI underlättar deras dagliga arbete.

“Det är avgörande för e-handlare som vill förbli konkurrenskraftiga att utvärdera möjligheterna med AI, samtidigt som man såklart måste vara medveten om de potentiella riskerna med framförallt generativ AI. Att så många aktörer ser fördelarna med tekniken tyder på att den har potential att möjliggöra en mer effektiv och dynamisk e-handelssektor, ” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Allt mer planerade köp

Många e-handlare utreder också sätt att förnya sig inför den stundande köpfesten som sker i slutet av året i form av Black Friday och julhandeln. Fler än hälften av e-handlarna svarar att de kommer utforska nya segment för att attrahera en bredare kundbas. Hela 43 procent kommer att lägga större fokus på marknadsföring, medan en tredjedel av e-handlarna avser att genomföra fler eller större kampanjer under det kommande halvåret.

Samtidigt visar en nyligen gjord NEPA-studie att svenska konsumenter planerar sina köp i allt högre utsträckning till följd av ökade levnadskostnader. Tre av fyra vittnar om att de passar på att köpa produkter när de är på rea oftare, och över en fjärdedel använder prisjämförelsetjänster i större utsträckning.

Om E-handlarindex

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen andra kvartalet 2023

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20 juni-5 juli har sammanlagt 81 intervjuer via internet genomförts med e-handlare i Sverige.

Om NEPA-undersökningen

NEPA-undersökningen gjordes under maj 2023 på 2 000 respondenter över 15 år bosatta i Sverige.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.