2023-06-19 08:00Pressmeddelande

PriceRunner driver hållbarhetsfrågan i Almedalen

PriceRunner Hållbar E-handel Almedalen

Tillsammans med Hållbar E-handel samlar PriceRunner våra främsta politiker och experter i Visby under Almedalsveckan för att prata om hur vi ska göra näthandeln mer hållbar.

Att hållbarhet blir allt viktigare för konsumenterna är ingen nyhet. Hälften av de svarande i en nyligen genomförd undersökning bland svenska konsumenter svarar att de är mer miljömedvetna över sin konsumtion nu än tidigare. Och det gäller för företagen att hänga med.  Över en fjärdedel säger att de försöker handla från företag som är mer miljömedvetna.

Hur kan politiker och företag främja en mer hållbar e-handel? Det här och mycket mer kommer diskuteras på PriceRunners panelsamtal tillsammans med Hållbar E-handel i Visby under Almedalsveckan.

Som Sveriges ledande prisjämförelsetjänst  har vi ett enorm ansvar när det kommer till att främja en mer hållbar e-handel och främja de forum där alla aktörer kan mötas och tillsammans arbeta fram en hållbarare konsumtion på nätet. Genom att uppmärksamma vikten av hållbar e-handel vill vi inspirera såväl konsumenter som aktörer och makthavare att ta ansvar för att minska sin miljöpåverkan och bidra till en mer hållbar framtid", säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner, som även är moderator för eventet.

Hållbar E-handel är en ideell organisation där företag från alla segment och storlekar samlas i syfte att hitta lösningar för en hållbar e-handel. I diverse  fokusgrupper får konkurrenter och branschkollegor samlas och prata om vår tids viktigaste fråga: Hur vi ska göra e-handeln mer hållbar. Tillsammans med PriceRunner har Hållbar E-handel sedan tidigare podcasten En hållbar podd, som nu är inne på sin tredje säsong.

PriceRunner och Hållbar E-handels seminarium kommer äga rum torsdagen den 29 juni kl 12 på Stenklivet 5 i Visby. Talespersoner kommer även finnas på plats på diverse andra seminarium under Almedalsveckan, så tveka inte att ta tag i oss om du ser oss i Visby om du har några frågor.

Saknar du en expertröst på teknik, hållbarhet eller e-handel på ditt event i Almedalen? Här är experterna som representerar oss i Visby i år.

Teknik- och konsumentexpert, PriceRunner

Evelina kan allt som är värt att veta som har med teknik och konsumentfrågor att göra, från de senaste tekniska framstegen inom artificiell intelligens till de rykande färska spelnyheterna. Utöver sitt jobb som talesperson på PriceRunner är hon även frekvent besökare i diverse tv-sammanhang där hon förklarar de senaste tekniknyheterna för svenska folket. Hon känns primärt igen från TV4 där hon leder segmentet TechTorsdag i Efter fem varje vecka. Hon är även programledare för podden En Hållbar podd och är en van talare på såväl scen som i tv- och radiostudion.

Jonas Arnberg
VD och detaljhandelsexpert, Hållbar E-handel

Jonas Arnberg är detaljhandelsexpert och programledare för Detaljhandelspodden och har arbetat med analys av den svenska handeln hela sin karriär. Innan han blev VD för Hållbar E-handel var Jonas VD på HUI och chefsekonom på Svensk Handel. Jonas diskuterar gärna handelns digitala transformation, framtidens handel, hållbar e-handel och hur e-handeln kan möjliggöra en mer hållbar handel och stad.

Sandra Gadd
CFO, Boozt

Sandra är inte bara CFO på en av Nordens största modeföretag Boozt, hon brinner även för allt som har med hållbarhet och e-handel att göra. Hon citeras ofta i medierna i frågor som hållbar frakt och retur och e-handelns utveckling. Hon diskuterar gärna greenwashing och hur företag ska gå i bräschen för att främja en hållbarare konsumtion.

Patrik Rees
Styrelseordförande Hållbar e-handel och entreprenör

Patrik Rees är en av Sveriges främsta e-handlare. Efter att ha byggt upp Bygghemma är Patrik idag investerare och involverad i en rad framgångsrika e-handelsbolag. Patrik diskuterar gärna hållbarhet, entreprenörskap, digital transformation, artificiell intelligens och hur e-handeln kan leda handelns hållbara transformation.

Om undersökningen

NEPA-undersökningen gjordes under maj 2023 på 2 000 respondenter över 15 år bosatta i Sverige.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.