2021-11-09 07:00Pressmeddelande

PriceRunners undersökning visar: Nästan hälften av svenskarna litar inte på Black Friday-reorna

PriceRunners undersökning visar att 48 procent av de svenska konsumenterna aldrig litar på att påstådda reor de ser på nätet är riktiga prissänkningar.

November är här och därmed även förberedelserna inför Black Friday, vår mest omtalade shoppinghögtid som under senaste åren dominerat på e-handelsmarknaden, där konsumenter hoppas knipa åt sig sina prylar till riktigt låga priser.

Men som alltid med omtalade fenomen kommer även de som vill rida på vågen, men inte nödvändigtvis hålla vad de lovar. Under Black Friday handlar det bland annat om e-handlare som höjer priset på produkter under hösten för att sedan sänka det igen lagom till shoppinghögtiden, för att på så sätt kunna ge sken om en större prissänkning än rean egentligen är.

PriceRunner håller varje år koll på hur många kampanjer som under hösten är så kallade falska kampanjer. I fjol kunde PriceRunner avslöja att en femtedel av alla reor under Black Friday var så kallade fejkreor.

De falska kampanjerna och överdrivna prissänkningarna har inte gått konsumenterna obemärkt förbi. I en YouGov-undersökning gjord på uppdrag av PriceRunner under hösten svarar 48 procent av de 1 000 tillfrågade svenskarna att de aldrig litar på att kampanjer och reor de ser online är riktiga prissänkningar.

Trots att många är skeptiskt inställda till Black Friday, förblir det den billigaste dagen på året. För den som håller koll på prishistoriken och vet vad den vill ha finns det goda chanser att göra ett kap även detta år” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Även om svenskarna inte litar på reorna är Black Friday den dag som konsumenterna planerar att spendera mest pengar under. I en annan undersökning utförd av YouGov för PriceRunner svarar 28 procent att det är under denna shoppinghögtid som de planerar att köpa mest. Det här kan jämföras med till exempel Singles day som inträffar den 11 november, som enbart två procent planerar att handla mest under.

Det bästa sättet att undvika att bli lurad är att förbereda en lista över vad man kan tänka sig fynda på Black Friday, för att undvika att lockas av reor och köpa något man egentligen inte behöver. Sedan gäller det att ha koll på prishistoriken, så man inte åker på en falsk rea” säger Evelina Galli.

 

Att dubbelkolla vad den egentliga prissänkningen är på en produkt är någonting som en stor del av svenskarna redan har tagit för vana. I PriceRunners undersökning svarade 43 procent att de använder en prisjämföreltjänst för att kontrollera om en påstådd prissänkning är äkta eller inte. Totalt svarar 88 procent att de kommer använda en prisjämförelsetjänst under årets Black Friday-rea.

Mer om siffrorna i pressmeddelandet

YouGov-undersökningarna som refereras till i pressmeddelandet var genomförd av YouGov. Den ena under perioden 8-11 oktober 2021, och den andra under 5-7 november. Under den första undersökningen intervjuades 1 000 personer, och den senare 1 004 personer, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår 40 900 erbjudanden i årets analys.



Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50