2023-11-13 12:23Pressmeddelande

Så bra är Singles Day-reorna - egentligen

Singles Day 2023

Är de stora reorna under Singles Day verkligen så förmånliga som de verkar? PriceRunner har granskat årets erbjudanden och avslöjar nu var bluffreorna finns, och var du kan hitta de riktiga fynden.

Singles Day-kampanjerna i början av november ses av många som startskottet på vad som ibland kallas för shopping season, det vill säga årets sista månader där julklappar ska inhandlas och reor ska dras nytta av. Det är också en indikator på vad som komma skall under den betydligt större, stundande kampanjen: Black Friday. Men hur många av reorna är reella kap och hur många är så kallade bluffreor?

Klarnaägda prisjämförelsesajten PriceRunner kartlägger varje år hur många priser som höjs under hösten, för att sedan sänkas i samband med vinterns stora reaperioder. Detta är en metod som kan användas av återförsäljare för att få prissänkningarna att verka större än de faktiskt är. En analys av förra årets Singles Day-erbjudanden visade att alla reor inte var så förmånliga som de verkade vid första anblicken. I kategorier som elverktyg, larm & säkerhet, elartiklar och elsågar observerades till exempel en hög andel bluffreor.

Även i år användes liknande strategier för att få erbjudanden att verka mer attraktiva. Enligt PriceRunners analys hade så många som 30 procent av priserna initialt höjts under hösten, för att sedan sänkas i samband med Singles Day. De kategorier som blivit mest drabbade är längdskidåkning, motorcykelutrustning och baktillbehör.

Många litar inte på reorna

Den här strategin är ingenting som gått konsumenterna förbi. Inför Black Friday 2023 visar en nyligen genomförd NEPA-undersökning att 38 procent av svenska konsumenter sällan eller aldrig litar på att Black Friday-erbjudanden är riktiga prissänkningar.

För de som har ögonen med sig finns det dock kap att hitta. I kategorier som motorcykelutrustning och kastruller och stekpannor var prissänkningen under Singles Day i snitt 21 respektive 10 procent i jämförelse med augusti i år.

Vidare det här är en trend som kommer fortsätta under Black Friday återstår att se, men det är tydligt att intresset för shoppinghögtiden kvarstår. Hela 58 procent av svenska konsumenter svarar att de planerar att handla något på Black Friday, och nästan en tredjedel planerar att handla mer än i fjol.

Om undersökningen

NEPA-undersökningen gjordes under oktober 2023 på 1 000 respondenter över 15 år bosatta i Sverige.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår drygt 32 000 erbjudanden i årets analys.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.