2023-11-09 10:00Pressmeddelande

Utforska e-handelns framtid i senaste säsongen av En hållbar podd

En hållbar podd S4

Från virtuella lagersaldon till gröna korridorer: En hållbar podd tar dig med på en resa mot framtidens e-handel i fjärde säsongen av PriceRunners succépodcast.

Black Friday står inför dörren, och majoriteten av svenskarna planerar att göra sina inköp under shoppinghögtiden antingen delvis eller helt och hållet på nätet. Det säger en nyligen genomförd studie av NEPA på uppdrag av Klarnaägda prisjämförelsesajten PriceRunner.

Samtidigt säger 39 procent av respondenterna att Black Friday uppmuntrar konsumenter att köpa saker de egentligen inte behöver. Hur kan man kombinera smidigheten och tillgängligheten som e-handeln möjliggör med en hållbarare konsumtion?

I den fjärde säsongen av En hållbar podd får vi en unik möjlighet att fördjupa oss i allt som har med hållbarheten inom e-handeln att göra. Här får vi i varje avsnitt sätta oss ner och tillsammans med experter och branschpersoner som varje dag jobbar för att göra handeln lite hållbarare, från vitt spridda professioner och sektorer.

Det har aldrig varit viktigare än nu att lyfta hållbarhetsfrågan. Vi ser också en ökad medvetenhet hos konsumenterna. 40 procent av svenska konsumenter säger att de är mer medvetna om sina köpvanor bara det senaste året, och över en femtedel strävar efter att handla från hållbara företag” säger Evelina Galli, konsumentexpert på PriceRunner och värd för En hållbar podd.

En hållbar podd produceras tillsammans med Hållbar E-handel och finns att lyssna på bland annat Spotify. Den senaste säsongen finns tillgänglig den 9 november.

Om undersökningen

NEPA-undersökningen gjordes under oktober 2023 på 1 000 respondenter över 15 år bosatta i Sverige.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.