Andelen kvinnor som köper pc-komponenter som grafikkort, chassin och processorer på nätet har växt explosionsartat. Det visar PriceRunners siffror från de senaste åren.
Den 8 mars infaller internationella kvinnodagen. PriceRunner har därför sett över vilka av tekniksegmenten där andelen kvinnliga konsumenter ökat senaste åren. Siffror från de senaste två åren visar att andelen kvinnliga konsumenter ökat inom många av tekniksegmenten, inte minst när det kommer till just datorkomponenter.
Störst ökning har skett inom kategorin datorchassin, där andelen kvinnliga konsumenter ökat med hela 164 procent sedan 2019.
Självklart behöver det här inte nödvändigtvis betyda att alla kvinnor som letar efter datorkomponenter på nätet köper produkter till sig själva, men trenden visar tydligt på ett ökat intresse av teknik i stort” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.
Siffrorna är baserade på hur stor del andelen kvinnor utgör av totala mängden konsumenter inom varje segment. Även om siffrorna tydligt visar på ett ökande intresse hos kvinnor, utgör de fortfarande en minoritet inom samtliga nämnda segment.
Den stora ökningen handlar med andra ord om att andelen började på så otroligt låga siffror till att börja med, snarare att en stor del av den kvinnliga befolkningen nu fått upp ögonen för datorbyggandet. Inom kategorin Playstation 5-spel ligger andelen kvinnliga konsumenter på en ynka femtedel, och för Xbox Series X på knappt en tredjedel.
Det är svårt att ge ett enkelt svar på varför antalet kvinnliga gamers är fortsatt lågt, trots det uppenbarligen ökade intresset de senaste åren. En aspekt kan vara hur kvinnor uppfattar klimatet på nätet, och att de därför drar sig från att ta ett steg in i spelcommunityt” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.
I en nyligen genomförd undersökning av Microsoft som tar tempen på hur vi uppfattar artigheten på internet svarade fler kvinnor än någonsin att de varit med om någon typ av trakasseri eller hot, och skillnaden mellan hur kvinnor och män upplevde internetkulturen har aldrig varit så stor sedan studien startade 2016.
PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.