2022-01-28 13:35Pressmeddelande

Slut på fusket: Ny lag ska stoppa bluffreorna

Ny lag mot bluffreor

Efter flera år av rapporter om falska prissänkningar kan det äntligen bli stopp på fusket. Nu lägger regeringen fram ett lagförslag som pressar butikerna att vara transparenta med sina prissänkningar.

I flera år har PriceRunner kartlagt hur e-handlare förändrat sina priser inför årets stora shoppinghögtider. Inför stora, vidspridda reaperioder som till exempel Black Friday är det inte ovanligt att företagen använder olika knep för att få sina erbjudanden att verka mer attraktiva.

En vanligt förekommande strategi är att under hösten höja priserna på produkter, för att sedan sänka priset i samband med Black Friday-kampanjen, för att på detta sätt ge sken om en större prissänkning. Genom att kartlägga prisförändringarna på över 40 000 erbjudanden har PriceRunner kunnat konstatera att denna strategi är oroväckande utbredd bland e-handlarna.

Nu lägger regeringen fram ett lagförslag som ska råda bot på fusket. I förslaget vill man modernisera konsumentskyddet, bland annat genom att kräva att butikerna vid rea måste ange det lägsta priset produkten har sålts för inom 30 dagar.  Man föreslår även att utöka möjligheterna för domstolar och tillsynsmyndigheter att utfärda olika avgifter och sanktioner vid överträdelser.

”Det är fantastiskt goda nyheter att politikerna tar fenomenet falska reor på allvar och lägger fram förslag för att förändra det läge som råder. Allt för stort ansvar läggs i dag på konsumenterna att avgöra vad som är ett bra erbjudande eller inte idag,” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Misstro från konsumenterna

Under fjolårets Black Friday-rea var en fjärdedel av prissänkningarna en falsk rea enligt PriceRunners analyser. Det här är lika stor andel som under samma period 2020.

Att prissänkningarna inte nödvändigtvis är så stora som butikerna vill få dem att verka har inte gått konsumenterna förbi. När PriceRunner inför vinterns shoppinghögtider frågade 1 000 svenskar om hur de ställde sig till Black Friday-kampanjer på nätet svarade nästan hälften att de aldrig litar på att ett erbjudande de ser på nätet är en faktisk rabatt.

En annan vanligt vidkommande strategi för att få en prissänkning att verka större än vad som egentligen är fallet är att jämföra den rabatterade priset med ursprungligt rekommenderat pris. Även det här är ofta missvisande, då priset ofta sänkts sedan lanseringen och marknadspriset vid tidpunkten därför är betydligt lägre än rekommenderat pris. PriceRunner uttalade sig under veckan om ämnet i SVT.

”Det återstår att se hur det här kommer påverka företagens kampanjer, om lagförslaget går igenom det vill säga. Det ska bli intressant att se om butikerna skärper sig inför årets reahögtider, eller hittar sätt att undgå de nya lagarna” säger Evelina Galli.

Till grund för förslaget ligger ett EU-direktiv som går ut på att anpassa konsumentlagstiftningen efter den digitala världen. Lagändringarna väntas träda i kraft den 1 juli 2022.

Mer om siffrorna I pressmeddelandet

YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet är genomförd av YouGov. under perioden 8-11 oktober 2021. Under undersökningen intervjuades 1 000 personer, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår 40 900 erbjudanden i årets analys.


Om PriceRunner

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.


Kontaktpersoner

Evelina Galli
Teknik & Konsumentexpert
Evelina Galli
Är du kund hos oss och behöver hjälp med ett köp eller att synas på PriceRunner? Vänligen kontakta vår kundtjänst på infose@pricerunner.com eller ring +46 (0)8 562 103 50