2021-11-12 08:44Pressmeddelande

Singles Day 2021: Fler prissänkningar, men också fler falska reor

Singles Day

Trots att Singles Day är något av en doldis när det kommer till shoppinghögtider var det flera e-handlare som deltog i rean under torsdagen. Så här bra var realäget under 11/11 2021.

I går inföll Singles Day, en shoppinghögtid med sina rötter i Kina som anspelar på datumet 11/11, som liknar fyra ensamma personer. Om detta gick dig totalt förbi är du inte ensam, enligt en YouGov-undersökning på uppdrag av PriceRunners är det här den shoppinghögtiden under vintern som minst antal tillfrågade svarade att de planerar att spendera mest under.

Endast två procent av de 1 004 tillfrågade svenska konsumenterna svarade att de tänkte spendera mest under Singles Day. Det här kan jämföras med att 28 procent planerar att spendera mest under Black Friday, som infaller den 26 november i år.

Fler falska reor

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många erbjudanden som är så kallade falska deals under hösten, det vill säga att priset har höjts efter sommaren för att sedan sänkas igen inför årets shoppinghögtider i syfte att ge sken om en överdriven prissänkning.

Under torsdagen var 36,8 procent av de erbjudanden PriceRunner kartlägger falska erbjudanden. Det här kan jämföras med Singles Day i fjol där 24,3 procent av erbjudandena var falska reor.

Trots svalt intresse från konsumenterna fanns det såklart fynd att spana in. Under gårdagen var 14 procent av priserna PriceRunner kartlägger nedsatta, i snitt med 16 procent mot föregående vecka.

Det kan jämföras med Singles Day 2020, där färre av priserna nedsatta, men i högre grad. Då var 9,5 procent av priserna nedsatta, i snitt med 15 procent mot föregående vecka.

Mer om siffrorna i pressmeddelandet

Undersökningen som refereras till i pressmeddelandet var genomförd av YouGov på uppdrag av PriceRunner under perioden 5-7 november. 1 004 personer intervjuades på internet, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår 40 600 erbjudanden i årets analys.

PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,8 miljoner produkter hos 7 400 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 160 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.