2021-11-19 07:57Pressmeddelande

Undersökning visar: Var femte svensk har drabbats av produktbristen

Halvledarbristen och leveranskrisen fortsätter att påverka konsumenterna. I PriceRunners undersökning svarar över en femtedel av de tillfrågade att de har haft svårt att få tag i produkter under hösten. Samtidigt är oron relativt låg bland svenskarna inför julhandeln.

Det har tryckts upp stora rubriker om hur det ekar tomt på hyllorna inom alla möjliga segment under hösten, alltifrån leksaker till diskmaskiner. Det handlar om halvledarbrist som framför allt drabbar elektronik, och en transportkris som gör fraktkostnaden många gånger dyrare.

Oftast har vi fått höra återförsäljare och företagens perspektiv, men hur upplever egentligen konsumenterna denna prylbrist?

I en YouGov undersökning där 1 004 svenska konsumenter över 18 år tillfrågades svarade drygt en femtedel (22 procent) att de haft problem med att få tag i produkter under hösten. Av de här har runt fem procent stött på tomma hyllor i fysiska butiker och lika många på nätet. En tiondel har haft problem såväl online som offline.

Planerar för tidigare julhandel

Trots problematiken svarar majoriteten av konsumenterna att de faktiskt inte ens märkt av situationen. 74 procent svarade att de inte blivit påverkade alls, och bara 12 procent svarade att de är oroliga för att inte få tag i sina julklappar i tid. 22 procent medgav ändå att de kommer börja julklappshandla tidigare på grund av bristen.

”Att drygt en femtedel ändå kommer börja sin julklappsshopping tidigare i år vittnar om en viss medvetenhet hos konsumenterna inför årets julhandel” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos PriceRunner.

Just nu är de produktkategorier med minst i lager hos PriceRunner:

Om undersökningen

YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet var genomförd under 5-7 november 2021 på uppdrag av PriceRunner. 1 004 personer intervjuades via internet, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.