2022-12-28 05:42Pressmeddelande

Det här ska du inte köpa på mellandagsrean

Mellandagsrea

PriceRunner listar vad vi är mest intresserade av att klicka hem under mellandagsrean och vad som blivit dyrare under året.

Julafton är över och runtom i landet ger sig svenskarna ut i mellandagsrean efter några fynd att avsluta året med. Enligt en YouGov-undersökning svarade 36 procent att de kommer ta del av mellandagsrean.

Sett till antalet nedsatta priser är årets sista reafest mindre utbredd i år i jämförelse med samma period 2021. I skrivande stund har 8 procent av priserna har sänkts sedan julveckan, vilket ska jämföras med förra året där 13 procent av produkterna var nedsatta.

Prissänkningarna i sig är däremot lika stora som förra året. Nedsatta produkter är i snitt 19 procent billigare än förra veckan.

Vi såg en liknande trend under årets Black Friday-kampanj, där färre produkter var nedsatta men rean i snitt var lika stor som förra året.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

2 av 5 erbjudanden blev dyrare först

Dock är det långt ifrån alla produkter som går att kamma hem till ett lägre pris än innan. För den som tänkt uppgradera sin garderob över mellandagarna är det tråkiga nyheter, bland de kategorier som ökat mest sedan sommaren återfinns nämligen bland annat kläder, väskor och skor.

Som vanligt gäller det att hålla utkik på prishistoriken för att inte råka köpa någonting som bara ser billigt ut vid en första anblick. Enligt PriceRunners statistik har 40 procent av priserna som nu är nedsatta först höjts minst 10 procent under hösten.

För den som har ögonen med sig finns det däremot fynd att hitta. Mobiltillbehör, trädgårdsredskap och tv-apparater är några av de kategorier med störst prissänkning sedan julveckan.

Tv är ett typiskt exempel på en produkt som kan vara värt att klicka hem under någon av årets stora reakampanjer. Ofta passar återförsäljare och tillverkare på att rea ut fjolårets flaggskeppsmodeller, vilket ger mer prestanda för pengarna för den som kan tänka sig att nöja sig med förra årets version” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Uppkopplat och kolsyrat

Vad vill vi då klicka hem under mellandagarna i år? Precis som under Black Friday-rean tidigare under vintern är det pryltätt på topplistan, med mobiltelefoner, tv-apparater och surfplattor. Högst upp är dock en kolsyremaskin från Aarke.

Som vanligt är det viktigt att göra sin research och hålla huvudet kallt när man klickar hem sina prylar på nätet. Här är PriceRunners tre tips att ta med sig för att få ut det mesta av mellandagsrean:

1. Skriv en lista. Det är lätt att dras med i köphetsen under årets stora kampanjer. Skriv en lista på förhand och försök att hålla dig till den så du inte dras med i köphetsen och köper sånt du egentligen inte behöver bara för att det är billigt.
  2. Kolla noggrant vad du köper och vem du handlar ifrån. Ibland är det svårt att se exakt vilken version av en produkt du köper och från vilket land du handlar ifrån. Produkter som tillverkas för en annan marknad har inte alltid samma funktionalitet som de som tillverkas i Sverige, och glöm inte att extra kostnader för tull kan tillkomma om du handlar utanför EU.
  3. Använd en prisjämförelsesajt. Dubbelkolla alltid att det du köper faktiskt är ett bra erbjudande eller om produkten gått att få tag på billigare innan.
Om YouGov-undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16 - 19 december 2022 har sammanlagt 1 009 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår drygt 43 000 erbjudanden i årets analys.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför miljontals produkter hos tusentals butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.