2019-08-19 13:08Pressmeddelande

E-handlarindex Q2 2019

PriceRunners E-handlarindex över tid i Sverige sett till storlekPriceRunners E-handlarindex över tid i Sverige sett till storlek

Svensk e-handel: Svag sommar och sämre framtidsutsikter

I en undersökning besvarad av 89 svenska e-handlare minskar PriceRunner E-handlarindex från 67,9 under första kvartalet till 64,9 under andra kvartalet 2019. Trots minskningen indikerar indexvärdet en fortsatt stark e-handelsmarknad.

Det är både försäljningen under sommaren och sämre framtidsutsikter som bidrar till den relativt stora nedgången i PriceRunners E-handlarindex. Detta trots att undersökningen indikerar att svenska e-handlare totalt sett haft en relativt stark försäljning under andra kvartalet.

”Trenden under sommaren har inte varit särskilt stark bland svenska e-handlare och försäljningen verkar inte ha ökat lika mycket som tidigare. Även om kvartalet som helhet varit bra, så verkar även e-handeln påverkas av den allmänna oron om konjunkturläget. Vi ser också en rätt stor nedgång vad gäller nätbutikernas framtidsoptimism”, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Det är framförallt de större butikerna som har blivit mer negativa. Överlag är de större nätbutikerna mer positiva, men under andra kvartalet minskar PriceRunner E-handlarindex för de största butikerna från 78,7 till 73,2. Index för mindre nätbutiker minskar från 64,3 till 63,1.

Endast en av sex nätbutiker tror att klimatoron är negativt för försäljningen

Miljömedvetenhet verkar ha mindre betydelse för e-handelns framtidsoptimism. I undersökningen uppger två av tre nätbutiker att de inte bedömer att konsumenternas oro för klimatet påverkar försäljningen negativt. Det är endast 16 % som gör bedömningen att klimatoron har en negativ inverkan på efterfrågan. 19 % uppger att de är tveksamma eller inte vet.

”Vi ser att e-handeln fortsätter att anpassa sig till mer klimatsmart shopping. Hela 16 % återanvänder idag emballage, vilket är en stor ökning jämfört med första kvartalet då det endast var 7 %”, säger Nicklas Storåkers.

Endast 7 % av e-handlarna planerar att införa en strängare returpolicy för att minska onödiga returer. Av e-handlarna uppger istället 4 % att de planerar införa en mer generös klimatpolicy.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.