2021-11-22 09:09Pressmeddelande

Vad kan vi förvänta oss av Black Friday 2021?

Black Week är officiellt inledd och vi på PriceRunner håller stenkoll på årets trender. Vad kan vi förvänta oss av årets shoppingbonanza? Så här såg läget ut på svenska e-handelsmarknaden under samma vecka förra året.

På fredag den 26 november är det dags för årets upplaga av stora shoppinghögtiden Black Friday, där många konsumenter hoppas kunna göra stora fynd. Under ett år kantat av pandemi, halvledarbrist och fraktkris väntar vi oss en något annorlunda Black Friday under 2021.

I en YouGov-undersökning med 1 000 svenska konsumenter svarade 43 procent att de kommer handla under Black Friday-perioden, varav över hälften svarade att de kommer handla lika mycket eller mer än tidigare år. Det är däremot inga stora summor som kommer spenderas, majoriteten svarade att de kommer spendera 5 000 kronor eller mindre under rean.

Insikter från 2020

Vad kan vi dra för slutsatser av fjolårets Black Friday? Under 2020 var den överlägset mest populära produktkategorin hos användare under shoppinghögtiden leksaker.

Det här är en trend som hållit i sig och även i år har leksaker seglat upp som en av de populäraste kategorierna hos konsumenterna under årets senare månader.

Populäraste produkten under Black Friday var den samma som under resten av 2020 och större delen av 2021: Playstation 5. Det här är inte för att det skedde några större prissänkningar på konsolen, utan för att Black Friday skedde strax efter den efterlängtade lanseringen.

Utöver Playstation finns även 2019 års mobiltelefoner på topplistan över populära Black Friday-köp.

Att fjolårets flaggskeppsmobiler från stora tillverkare är populära beror sannolikt på att dessa ofta kommer med större prissänkningar under årets shoppinghögtider, jämfört med de senaste modellerna.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Både äkta och falska deals

Samma logik ligger bakom det faktum att de största prissänkningar under 2020 års Black Friday kunde hittas i kategorin Playstation 4-spel. Med en ny konsol på väg var det helt enkelt många butiker som passade på att rea ut den gamla konsolens spel.

PriceRunner har tidigare rapporterat om att det förekommit många så kallade bluffreor, det vill säga att butiker först höjt priset för att sedan sänka det för att ge sken om en större prissänkning. Under Singles Day, en shoppinghögtid som infaller den 11 november, var över en tredjedel av reorna falska deals, en eskalering mot 2020 där enbart 24,3 procent av reorna var falska.

I nuläget är ungefär en fjärdedel av prissänkningarna falska deals enligt PriceRunners analys, som utgår från över 40 000 erbjudanden. Det här går i linje med hur läget såg ut under samma period 2020.

I en tidigare YouGov-undersökning svarade nästan hälften av svenska konsumenter att de aldrig litar på att Black Friday-reor är äkta.

Mer om YouGov-undersökningen

Undersökningen som refereras till i pressmeddelandet var genomförd av YouGov på uppdrag av PriceRunner under perioden 8-11 oktober 2020. 1 000 personer intervjuades på internet, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår 40 900 erbjudanden i årets analys.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.